Reverse engineering AH Soundbox

SZY55F-32位CPU语音芯片规格书2023-11-08.pdf (780.1 KB)

Ik denk dat het deze microcontroller is :slight_smile:

3 Likes

Ben gisteren bezig geweest om de AH Soundbox reader IR poort datacommunicatie uit te lezen met een scope. De achterliggende gedachte is dat ik het swipen van de kaartjes door de AH Soundbox barcode-reader op commando wil kunnen simuleren met een Arduino R4 processor.

Leek me leuk om op commando automatisch de gewenste sample te kunnen afspelen. Na wat metingen met de scope en de inzet van de DAC (digitaal analoog converter) op de Arduino R4, is het me gelukt om het swipen van de kaartjes te simuleren en ieder gewenst dierengeluid naar boven te halen.

Heb er een stukje van op mijn website gezet.

2 Likes

Heel even hoopte ik dat je met een LCD element licht/donker ging emuleren. Dan hoef je de unit niet te slopen :sweat_smile:

Op bovenstaande website is een lijst van haast vergelijkbare producten te vinden, echter enkel een 55F0 en een 55F4. Een 55F2 blijkt onvindbaar op die website, en de enige F2 chip die er tussenstaat is een QFN chip.

Wellicht dat de boze bollen hier wel raad weten met de schema’s die de website levert, daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten. Geen idee of de PDF die jij plaatste ‘algemeen’ is voor de ‘55F’ chip, maar er lijken wat varianten te zijn.

Ik heb de streepjes met een zwarte viltstift ingekleurd en nu werkt het wel. Je hoeft blijkbaar niet eens zo goed binnen de lijntjes te kleuren :smiling_face:

3 Likes
5 Likes

Hoi allemaal. Ik kom even meedoen. :slight_smile: Ik ken jullie hackerspace van Mahjongg’s ZX81+38, die ik nagebouwd heb.

Ik vind het ook wel interessant, ging wat rondgooglen, en had wat kleine bevindingen.

Op bovenstaande website is een lijst van haast vergelijkbare producten te vinden, echter enkel een 55F0 en een 55F4. Een 55F2 blijkt onvindbaar op die website, en de enige F2 chip die er tussenstaat is een QFN chip.

Als ik de chip matrix zo bekijk, zie ik dat voor F2 chips 16K-96 seconden, F4 chips 16K-192 seconden, F6 chips 16K-960 seconden, en F8 chips 16K-448 seconden ‘speech length’ gespecificeerd wordt. En voor F0 chips meestal ‘external flash’.

Die 16K lijkt op ingebouwd sram te zijn. De datasheet lijkt het ‘ICACH memory’ te noemen. Als ik wat van de datasheets met elkaar vergelijk, denk ik dat die ICACH een typefout is en ‘icache’ moet zijn, en dat wordt in één van de datasheets die ik vond (lees verderop, het gaat om de datasheets van de AD155A) gespecificeerd als ‘8Kbytes 2-Way Icache’. Voor de SZY55F4 zou dat dan 16K zijn, en die zou dan 96 seconden speech kunnen bevatten. Dat moet dan iets over de bitrate zeggen. Bij 8-bit PWM zou dat dan (16Kb*8)/96 moeten zijn. Dan kom ik op een bit rate van zo’n 1365 bps, slaat dat ergens op?

Bij het zoeken naar datasheets kwam ik dus nog een goede grap tegen… Deze SZY55F4 is blijkbaar ook bekend onder type AD153A en/of AD155A, en mogelijk meer andere namen. Ik vond het toen ik ging googlen op ‘ICACH’ memory.

iCache is iets van ARM processoren. Zou dit een ARM processor zijn? 32-bit, 120MHz, built-in icache, dat klinkt als ARM in mijn oren.

Andere gevonden datasheets:

AD153A datasheet: https://www.yufanchip.com/web/uploads/file/20230310/zZd4GOvJIv18707W41mbUG7T71g08F67.pdf

AD155A heeft ook dezelfde pinout en vage specs: http://www.yunthinker.com/FileUpLoad/DownLoadInfosFile/637751092783112645.pdf

1 Like

Na wat verder zoeken kwam ik op dezelfde GitHub uit als die Shiz al gepost had. Dus mijn vorige post bevatte niets nieuws en alleen maar confirmatie. :slight_smile:

Ze hebben naast een GitHub ook een gitee repository. Misschien is die meer up-to-date: https://gitee.com/Jieli-Tech

Dit is het pdfje met alle barcodes dat ik gemaakt heb: GitHub - jo-han/soundboxbarcodes: dieren laten van zich horen - alle soundbox barcodes

2 Likes

@jo-han fantastisch, ik ga morgen op vakantie en zal dus niet alle kaartjes kunnen verzamelen voordat de actie is afgelopen, maar met deze lijst mee zal mijn zoontje erg blij zijn!

In navolging op alle prachtige initiatieven die hier gepost zijn hierbij een vervangend doosje voor de soundbox als deze niet zonder spaanders is open gekregen (lukt bijna niet, ik deed het met voorbeelden van de binnenkant en veel geduld en het dekseltje ging alsnog in 3 stukken, zit hele sterke lijm tussen).

https://makerworld.com/en/models/651262

4 Likes

Hier zijn twee foto’s van de gedecapte IC (niet de flash chip). Er zaten twee hele kleine dies in. Straks nog even onder een echte microscoop leggen.


3 Likes

da’s gaaf! benieuwd hoe dat er van dichtbij uit zien…