Airco

Vorige week was het zover, de airco is geïnstalleerd.

Onderstaand bericht had ik al elders gepost, maar ik vermoed dat er mogelijk hier ook geïnteresseerden zijn in een dergelijke oplossing.
Ik heb wel wat opmerkingen toegevoegd omdat het bericht van vorige week was.

Ik ben uiteindelijk voor de Mitsubushi Heavy Industries SRK50ZSX gegaan.
En bewust voor een 5 kW, 3,5 kW had ook voldoende geweest, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om de woonkamer deur open te doen zodat ook de rest van de woning wat warmer of koeler wordt indien nodig. (Ik woon in een appartement en de 1e kamer na de woonkamer is mijn slaapkamer.)

Eigenlijk is voor mij het stookseizoen al afgelopen en het koelseizoen is nog niet gestart.
Wel even aangehad om te verwarmen vanmorgen, maar al vrij snel moest ik mijn vest uit doen :slightly_smiling_face:
(Let wel dit was 1,5 week geleden toen het nog niet zo zonnig was).

Ik ben er erg blij mee, hoewel het “echte” gebruik nog moet beginnen.

Gisteren wel even aangehad om te koelen, werkt prima en is erg zuinig.

Ik heb overigens bewust voor dit model gekozen met hyper inverter, dit type kan ook bij buitentemperaturen onder het vriespunt nog efficient verwarmen.

Komend stookseizoen wil ik eigenlijk de CV ketel niet meer gebruiken voor verwarming, maar uitsluitend deze airco.

Laat die zomer en later dit jaar maar komen, ik ben er klaar voor :slight_smile:

2 Likes

Hah, ik heb dit ook gedaan een aantal jaar geleden. Comfort tijdens de zomers is hier op de slaapkamer nu perfect; kan gewoon op tijd naar bed en word uitgerust wakker. Was alles dubbel en dwars waard :slight_smile:

2 Likes

Cool! (Letterlijk :slight_smile: )

Welk merk en type heb je? Puur uit nieusgierigheid.

Ik heb me best wel erop ingelezen, maar man man man, wat zijn er veel merken en type’s en nog nog de meningen over wat een A merk of een B merk is.

Ik zou de documentatie erbij moeten zoeken voor model; maar het merk is Panasonic. Ik heb het juist helemaal niet uitgezocht en vertrouwd op de monteur :slight_smile:

1 Like

Gebruik je hem alleen om te koelen? of ook om meer te verwarmen?

Vooral koeling, ik kan slechter tegen hitte dan dat het koud is. We hebben er wel eens mee bij verwarmd 's nachts als het echt koud word buiten; maar dat is zeldzaam.

De koeling heeft mijn quality-of-life in de zomer wel sterk verbeterd, zeker met thuiswerken is het erg fijn om een kamer te hebben die koel blijft.

Vergeet niet om ook naar zonwering te kijken. Warmte die je buiten houdt hoef je ook niet af te voeren.

1 Like

Yup, ik heb enorm veel profijt van de galerij van de verdieping boven mij, daardoor heeft mijn slaapkamerraam schaduw precies wanneer dat nodig is.

1 Like

Yes! Airco’s FTW!

Ik heb sinds 2022 een Gree van 3.5kw in de woonkamer. Sindsdien heb ik misschien op 2 dagen de gas-CV nog aangehad om te verwarmen. Met de absurde energieprijzen van toen heb ik 'm inmiddels wel terugverdiend.

Tegenwoordig gebruik ik de airco wat minder, maar dat is omdat de CV is vervangen door een warmtepomp :wink:

1 Like

Oh dit is een zeer nuttig draadje. Ik ben momenteel zelf aan het zoeken naar een airco oplossing voor mijn slaapkamer. Het betreft een zolderkamer, met een dak met zwarte dakpannen erboven op. De CV red het prima om de rest van het huis redelijk te houden, maar deze kamer is 's winters behoorlijk koud en de laatste zomers moet ik permanent een ventilator aan hebben om het draagbaar te houden. Kunnen koelen en verwarmen zou dus zeer fijn zijn.

De ruimte heeft een laag dak en is ~22m^2, dus een 2.5-3.5kW unit zou meer dan genoeg moeten zijn. Het is een schuin dak met een dakkapel. Mijn gedachte qua plaatsing zou dan zijn met de externe unit boven op dit dakkapel, met de interne unit aan de muur onder het dakkapel (het is een twee-onder-een-kap woning).

Hebben jullie nog advies voor andere dingen waar het belangrijk is om op te letten?

1 Like

Dit is precies mijn setup :slight_smile:

Let op met het geluid, je wil een goed dikke rubberen mat onder je buitenunit want je dakkapel is een soort klankkast anders.

1 Like

Goed punt, ik kan de vogels altijd erop horen tapdansen dus dat is zeker iets om op te letten.

1 Like

Een aspect om rekening mee te houden is de plaatsing van de buitenunit. Die van mijn is door de vorige eigenaar voor gemak op de platte dak van da houten dakkapel geplaatst. Als het aanstaat hoor je duidelijk de gebrom door de hele constructie heen, al staan ze op dikke rubberen blokken.

Als deze over een tijdje vervangen gaat worden, gaat 'ie opgehangen worden aan de dragende buitenmuur, hopelijk veel minder trillingen dan.

Voor de gene die warmtepompen hebben die kunnen koelen, een optie die je kan overwegen zijn “fancoils” (zomaar een eerste hit in google : https://www.innovaenergie.com/en/products/fancoils/) die dus op koud / warm water van de warmtepomp kunnen werken. Ze moeten wel water afvoer hebben om goed te kunnen koelen. Ze schijnen heel stil te zijn, vergeleken met airco binnen units, maar ik heb ze nog niet zelf getest, omdat we denken dat voorlopig de vloerkoeling voldoende capaciteit gaat hebben voor de zomer, en ze worden pas geïnstalleerd als dat niet zo is.

Groet
Gori

1 Like

Helemaal mee eens, ik heb best wel goed verduisterende gordijnen.
Ik ben voor de slaapkamers naar rolluiken aan het kijken, maar die dingen zijn nog best prijzig.

Beter! Ik wil eigenlijk komend stookseizoen de CV ketel niet meer gebruiken om te verwarmen.

Ben benieuwd of het lukt… Een warmtepomp (dat is en airco stiekem ook) zou ik wel willen, maar weer niet of het dat gaat lukken in mijn appartement.

Overigens is het wel 1 van de redenen dat ik voor een hyperinverter heb gekozen, die kan nog prima efficient zijn werk doen als het vriest.

@CensoredUsername: Daar is dit draadje precies voor bedoeld :wink:

Mijn woonkamer is +/- 48m2 / 125 m3, daar zou een 3,5 kW voldoende voor zijn, maar ik ben voor 5 kW gegaan, zodat ik de woonkamer deur open kan zetten en de rest van het appartement ook wat koeler of warmer kan worden. De eerste kamer na de woonkamer is mijn slaapkamer, dus hoop die ook wat behaaglijker te krijgen in de zomer als het takke warm is.
Lukt dit niet, dan klap ik mijn slaapbank wel uit en ga ik in de woonkamer slapen :slight_smile:

Zoals ik in een andere reactie heb gezet, ook bewust voor een hyperinverter gegaan.

Hoewel het deels ook een subjectieve iets is, ga voor een A merk, zoals Mitsubishi Electrics, Mitsubishi Heavy industries (ja dit zijn 2 aparte bedrijven) of Daikin. (er zijn meer A merken).

LG zit aan de onderkant van de A merken of aan de bovenkant van de B merken, als ik de opvattingen van airco installateurs mag geloven. Qua prijs gunstig, maar qua prestaties voor verwarmen bij vrieskou matig en buiten units maken meer herrie dan bijvoorbeeld Mitsubishi Heavy industries (MHI).

Zoals @supakeen al zei, zet hem wel op goed dikke rubberen poten, want als de boel gaat resoneren wordt je niet blij.

Ik ken iemand die heeft de buitenunit op het dak van zijn aanbouw gezet, dat is houtskeletbouw en dat resoneert als een malle. Die unit wordt binnenkort verplaatst naar de grond voor de aanbouw. Maar dat is op een zolder natuurlijk niet helemaal mogelijk. of je moet hele lange leidingen laten aanleggen ;-). Overigens is dit wel een B merk. Kaisai (pools merk).

Waar je nog meer op moet letten is, dimensioneer hem goed. Te weinig of te veel vermogen is niet handig. Vergelijk SEER en SCOP waarde’s van diverse units.
En vraag meerdere offerte’s, ik heb uiteindelijk meerdere bedrijven over de vloer gehad.
Uiteindelijk elk bedrijf exact hetzelfde merk en model laten offeren en vervolgens de keuze gemaakt.

Let goed op bij de offerte’s of alles inbegrepen zit, ik had 1 “standaard” offerte gekregen, bedrijf was niet eens langs geweest en daar was zo’n beetje alles buiten het ophangen van de unit op basis van nacalculatie, je begrijpt wel, dat heb ik dus niet gedaan.

Dan zou ik er nog wel steeds rubberen blokjes tussen de buiten unit en de beugel plaatsen.

Heb hier eerder dit jaar een multisplit van LG laten installeren, en ben erg tevreden over het geluidsniveau van zowel de binnen- als buitenunits. Ons huis bestaat uit veel dik prefab-beton met piepschuim aan de buitenkant, en zodra het binnen warm is, blijft het ook echt heel lang warm. Daarnaast waren een aantal kamers in huis zo goed als onverwarmd sinds we een warmtepomp hebben, omdat de radiatoren daar te weinig afgiftecapaciteit hebben, dus een airco biedt daar ook uitkomst. Vooral als saldering straks vervalt lijkt het me heel fijn om in de zomer de waarschijnlijk zo goed als waardeloze stroom van de zonnepanelen overdag te kunnen gebruiken om het huis aangenaam te houden. Het zal er wel niet kouder op worden de komende jaren.

1 Like

Ik heb overigens voor de raampartij in mijn keuken sun eclipse, en dat werkt prima!

Binnenkort ga ik het er weer op aanbrengen, dat is wel even een klusje, eerst goed schoonmaken :wink: