AMD GPU sidegrade/upgrade

Ik gebruik nu al jarenlang een RX580 in mijn desktop, die eigenlijk voor al mijn gebruik (ruim) voldoende is. Helaas door driver-gedoe met OpenCL werkt deze kaart niet meer voor GPU rendering in Blender, en niet met Davinci Resolve. Als ik het goed begrijp zou alles uit de Vega generatie of nieuwer wel moeten werken.

Heeft iemand een aanrader voor een goeie (tweedehands) optie, aangezien het verder dus niet echt een upgrade hoeft te zijn?

Ik heb een RX5500 liggen die om onverklaarbare reden gestopt is met werken eind vorig jaar. Heb 'm toen vlug vervangen met een RX6600 om gewoon m’n desktop (zonder iGPU) te kunnen gebruiken. Ik wilde nog kijken of ik die RX5500 nog kon debuggen om te kijken wat 't probleem was, maar ben daar nog niet aan toegekomen. Als je een poging wil wagen en het je lukt mag je 'm van mijn part gratis hebben.

Het gaat om dit exemplaar: Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G - Kenmerken - Tweakers

Heb anders een RX5700XT in de aanbieding alleen spinnen de fans niet (en worden niet gedetecteerd) met mijn PC. Moet hem nog eens meenemen naar de Space om hem daar bij iemand anders te testen. (Thanks marktplaats)

Als dat het enige probleem is, en je moederbord nog een fanheader vrij heeft, dan is daar een workaround mee te beunen. Moet je natuurlijk wel de fans op ‘altijd aan’ zetten en/of software zoals CoreCtrl draaien, want (a) je moederbord firmware kan niet bij de GPU sensors en (b) je GPU firmware kan niet bij de moederbord fan header.