Asus all-in-one PC werkend toveren

@Glu had een tweedehands Asus all-in one ET2230I mee en die wilde niet meer booten nadat het oorspronkelijke OS (Windows 10 geloof ik) eraf geyeet was.

Na een avondje debuggen ben ik erachter waarom die niet meer wil booten. Althans, deels. De live image van Fedora 38 en ook 37 willen niet booten. Die van Fedora 36 en 35 wel. Dus ik heb Fedora 36 geïnstalleerd en daarna geüpgrade naar 38. Na de upgrade blijft alles gewoon werken. Waarom precies wil ik ooit nog uitzoeken maar ik heb geen idee of ik er aan toe kom.

Verder was er (zoals al vermoedde) één USB-poort defect, die is nu als zodanig gelabeld, om verwarring te voorkomen.

@Glu had geprobeerd om Linux Mint te booten, dat werkte ook niet. Dit hint erop dat de issue niet Fedora-specifiek is. Wellicht een upstream issue in grub of in uefi-shim dat troiggert icm iets raars in de firmware. (Dezelfde images booten probleemloos op andere hardware, en ik heb meerdere verschillende USB-sticks getest met verschillende combinaties van firmware settings zoals CSM (aka legacy boot) aan of juist uit, etc).

Anyway, inmiddels doet ie het prima :slight_smile:

1 Like

Thanks Peetz0r! Mooi dat er weer leven in zit. Linux Mint booten van USB was trouwens wel gelukt toen Windows (10 idd) er nog op stond.

In Mint heb ik toen de Windows partities verwijderd met GParted, maar ik kreeg toen een waarschuwing “unable to inform kernel, plz reboot” ofzoiets. En na de reboot werkte dus niets meer.

Normaal check ik of de bios geüpdate moet worden voordat ik een ander OS er op gooi, want dat heeft me in het verleden al eens gebeten, maar ik ben het dit keer vergeten.

2 Likes