Het prettigste toetsenbord voor mijn vingers en handen bleek niet het fijnste voor m’n oren. (En nee, niet omdat het een luidruchtig clicky toetsenbord is of zo.) Er werden rubberen ringetjes meegeleverd, en die deden maar een klein beetje. Ik had 'm al stiller gekregen met keycaps met dikker plastic, en door de grote toetsen met hotglue te verzwaren, maar het ding bleef rammelen.
Uiteindelijk bleek ik het totaal verkeerd aan te pakken, want ik had al die tijd niet door dat het rammelen gebeurde aan de binnenkant van het toetsenbord, waar plastic tegen plastic kwam bij het loslaten van een toets. Nou zijn er meerdere manieren om dat op te lossen, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: doe iets zachts tussen die twee plastic onderdelen.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Een setje flinterdunne op maat gemaakte siliconen ringetjes is bovendien nog prijzig ook. Maar ik wilde het erg graag, want dit is het toetsenbord waar ik al 8 jaar vrijwel dagelijks de hele dag op typ. Zelfs een subtiel irritant geluidje wordt dan storend.
Voor deze aanpassing moeten alle keycaps eraf, het hele toetsenbord uit elkaar (heel veel schroefjes), en de sliders worden verwijderd. Op elke slider doe je dan zo’n ringetje. Wat een gepriegel is dat, zeg. Ik had een pincet nodig om ze op hun plek te duwen en menig ringetje krulde op en moest weer platgedrukt worden.
Met dank aan @kartoffel voor de inspiratie en hulp! Hij had bovendien het juiste smeervet om het toetsenbord nóg wat stiller en smoother te maken. En als het toetsenbord dan toch helemaal uit elkaar ligt, is het fijn om dat groot onderhoud ook meteen mee te pakken.
Achteraf was ik nog niet tevreden over het geluid van de brede toetsen. Daar rammelde toch nog wat. Uiteindelijk bleek de onderkant van de keycap net niet op de gliders van de stabilizers te rusten. Dus daar heb ik hetzelfde trucje uitgehaald om het ratelgeluid van plastic-op-plastic op te lossen. Alleen dan met zelfgemaakte ringetjes van PVC-tape (0,2 mm dik) rondom een stokje dat het op z’n plek houdt. En ja hoor, werkt perfect!