Ben benieuwd wat jullie van dit doosje vinden. Op het oog denk ik “redelijk”. Ik twijfel over brand/overbelasting. Aanraakveiligheid zal niet zo spannend zijn (hehe) omdat ie achter een lichtschakelaar in de muur komt.
wel vind ik de screw-terminals niet zo’n goed idee, als ik hier solide 2.5mm^2 in moet proppen wordt het vervelend manoeuvreren in de lasdoos. Maar… een viertal wago’s om van solid naar stranded te gaan (uiteraard aan de screwterminal kant met adereindhulsjes) lijkt ook niet ideaal.
Maar zit je vast aan 2,5 mm² solid? Als je met stranded wilt werken, wat met screw terminals inderdaad een stuk praktischer is, waarom zou je dan eerst solid doen? Het lijkt me logischer om gewoon H07V2-K naar je centraaldoos te trekken. En dan ook meteen 1,5 mm² ipv 2,5 mm².
Lijkt me dat het idee inderdaad is dat je er wat simpele lampen mee schakelt. Zelfs in de tijd van de heatballs, was 1 A dan al veel, laat staan dat je nu met wat ledlampen de volle 10 A x 240 V op 1 kanaal en nog eens 6A op het tweede gaat verstoken, dus 2.5-kwadraat lijkt me zwaar overkill, maar dat is wellicht wat je hebt in de doos met de schakelaars, en teveel gedoe om vanaf de vorige doos (en wellicht door naar de lampen als daar geen 1.5-kwadraat schakeldraad heen gaat) opnieuw te trekken?
Misschien een doosje erbij maken, dicht(er)bij waar de schakelaars nu zitten om meer ruimte te hebben?
Hiervoor niet. De bedrading naar lampen toe is van oudsher niet tegen overbelasting beveiligd, en hoeft dat niet te zijn, omdat de gebruikte draad (1,5 mm²) way overkill is zelfs voor de heftigste lampen die je ooit in een woonhuis zou ophangen, en er geen stopcontact is waardoor je dus vooraf een inschatting kunt maken van de hoogste stroom die zal lopen. (Vergelijkbaar met een apparaatsnoer: dat mag dun zijn, omdat het maximum vermogen vooraf bekend is; ook die wordt niet beveiligd tegen overbelasting.) Het hoeft alleen maar kortsluitveilig te zijn, en dat red je sowieso wel met die 1,5 mm² in een woonhuis.
Je kunt met smeltveiligheden of met automaten allebei 1,5 mm² toepassen voor verlichting. Stopcontacten en zware verbruikers zijn een ander verhaal; dan kan dat wel uitmaken.