Ecosysteem in bierfust

Wist je dat je bij keykeg.com een plastic fust kunt kopen:

En na wat slopen (buitenste laag er af) kun je dit er mee doen:



4 Likes

Maar er zit nog geen kurk op?

Klopt, inmiddels wel.

1 Like

Leuk! Ik maak ze wel eens met water, maar dan veel kleiner: Seacosphere x2 fresh from Scheveningen - YouTube

2 Likes

Huh, vul je dan gewoon een pot met zeewater en je zet er een lamp op?

Pictures or it didn’t happen :grimacing:

Wel een gaaf idee!

Ja, meer is het eigenlijk niet!

Zorg ervoor dat je niet teveel biomassa hebt, dus geen mosselen, garnalen, krabben of grote stukken wier. Kleine diertjes zoals enkele vlokreeftjes, plankton en platwormen gaan heel goed! Maar zorg dat het niet te druk is. Ik heb in een pot van 3 liter ook eens een borstelworm gehad van een centimeter of 5, die heeft het een jaar volgehouden en toen heb ik deze weer naar zee gebracht.

Bij alle potten geldt, licht is goed, warmte is fout, in de zon zetten gaat alleen in de winter wel redelijk, in de zomer absoluut niet! (Al is het ook weer eens leuk als experiment, kleiner leven zoals diverse bacteriën en algen gaan door warmte juist opbloeien. Onder een microscoop zou je dan kunnen bepalen wat er in leeft.)

Bij zeewater potten heb ik gemerkt dat er een zwarte laag ontstaat als het fout gaat. Dus als je dat ziet, try again!

En met slootwater kan het ook en is het makkelijker, de kans is groter dat het lukt.

Simpel lijstje:

  • Grotere pot is makkelijker
  • Niet teveel (levende/dode) biomassa
  • Veel licht, weinig warmte
  • Schep ook een beetje modder of zand mee
  • Laat minimaal 15% aan lucht over
1 Like