Escaperoom puzzels

Ik ben een beetje aan het prutsen om ‘escape room’ puzzels te maken, op kindniveau. Gisteren tijdens de open dag wat sensoren getest en het eerste doosje gemaakt. Mijn idee is dat de puzzel een input krijgt (een cijfer dmv een duimwiel) en dan de gemeten afstand (TOF sensor) versleuteld met die input.

Wat ik heb gedaan tot heden is: sensor testen met een M5stack ecosysteem (uiteindelijk is het een saai i2c sensortje), duimwiel doorgemeten hoe ie werkt, en ik heb in fusion een dekseltje voor die mooie geel-zwarte projectdoosjes gemaakt.

Geprint op onze nieuwe Bambi printer in een kleine 20 minuten.

Er is nog geen code, ik twijfel nog over ‘altijd aan een kabel’ of ‘accu inbouwen’, dus ik ben nog wel even zoet. Mocht je mijn Fusion360 file willen voor dit dekseltje, stuur me even een berichtje :slight_smile:

Gebruikte sensor: M5Stack ToF4M Unit - Time-of-Flight Afstandssensor - VL53L1X - M5STACK-U172

1 Like

Hell tof! Mocht je nog accu’s zoeken, ik heb een doosje met 3.7v accus van 360 - 550 mAh. Niet heel groot dus, maar misschien genoeg voor een puzzel als dit.

1 Like




Even opscheppen hoor! Thermal printer, een encoder en een knopje. Een Raspberry Pico Zero als controller, die in de wartel zit weggewerkt. Alle oranje delen zijn eigen ontwerp 3d prints.

3 Likes

Het punt is bereikt dat het professioneel gefabriceerde knopje het minst professioneel uitziende onderdeel is geworden…

Heh, ja. Misschien de moeite waard het groene deel van het knopje te vervangen met nog een oranje print? Eventueel ook nog een geprint kapje over de knopjes van de thermal printer, als ze daar toch niet aan moeten zitten. Leuk project!