Ooit had ik fijne cloudloze Neato Botvac stofzuigrobots (eentje thuis, eentje op kantoor), met het idee daar wifi aan toe te voegen zonder de clouddienst te hoeven gebruiken. Zou prima te doen moeten zijn, want de Neato’s hebben een seriële poort met een gedocumenteerd en zeer uitgebreid protocol. (Je kan zelfs de lidarmetingen in CSV krijgen.) Daarvoor heb ik er toen nog eentje gekocht en die bij de eerste poging er een esp8266 aan te hangen, ergens kortsluiting gemaakt en 'm definitief verpest. Dat was als ik het me goed herinner in 2018.
De robotjes gebruikte ik al jaren niet meer. De NiMH-accu’s van de oude robots gaan bij dagelijks gebruik 1 à 2 jaar mee, en waren alweer toe aan vervanging. D’r kwam een pandemie tussendoor en als je toch zo veel thuis bent, kun je net zo goed zelf stofzuigen. Dacht ik. Maar dat deed ik te weinig en ik had ook geen specifieke reden meer om elke sok en elk snoertje meteen op te rapen, dus langzaam werd de vloer steeds voller.
Enfin, ik wilde er weer eens mee aan de slag. Die 3 robots, waarvan 1 stuk, lagen op zolder braaf te wachten in 2 samla’s… Het stappenplan was simpel: 1. de vloer weer robotklaar maken, 2. een nieuwe accu kopen, 3. een van de werkende robots pakken, eventueel daarbij onderdelen uit de andere kannibaliseren indien nodig.
Bij stap 2 dacht ik slim te zijn door te checken of iemand op Marktplaats misschien zo’n accu zou verkopen. Zo had ik in het verleden ook vrijwel nieuwe accu’s gekocht. Maar er viel me iets anders op: Neato Botvacs worden massaal goedkoop verkocht. O ja! Da’s waar ook, Neato is ermee gestopt en de clouddienst is offline. Nou heb je dat cloudgebeuren niet heel hard nodig, want ze werken ook autonoom best aardig, maar voor aardig wat mensen was dit blijkbaar de aanleiding om een nieuwe robot te kopen.
Handig, want de nieuwere generaties hebben Li-ion-accu’s die een stuk langer meegaan.
Enfin, ik heb dus voor 40 € een Neato Botvac D7 gekocht die in 2019 nog 599 € kostte. Het is een oude generatie stofzuigrobot zonder camera, maar ik weet uit ervaring dat Neato’s goede stofzuigers zijn.
Online zoekend naar achtergrondinformatie vond ik een paar projecten die in basis hetzelfde doen als wat ik in 2018 probeerde, met een ESP aan de debugpoort. Ik vond GitHub - vacuula/fang: Control your Neato vacuum locally with the fang of vacuula · GitHub en GitHub - renjfk/OpenNeato: Open-source replacement for Neato's discontinued cloud and mobile app. · GitHub. Die laatste is uitgebreider, en hoewel er heel wat vibes in de code zitten, heb ik die gekozen om eerst te proberen, want het ding kan kaartjes maken van een schoonmaakrondje.
Uit de kapotte robot heb ik het plugje van de lidar afgeknipt, omdat die ook op de debugpoort past, en de 4 draadjes aan een ESP32-C3 gesoldeerd. Toen bleek de plug te groot te zijn om de bumper weer te monteren, dus heb ik het plugje kleiner gemaakt, aangevuld met smeltlijm.
De behuizing van de robot wat ingesneden voor meer ruimte. Gaatje gemaakt voor de USB-C-plug zodat ik de robot hopelijk niet meer open hoef te maken, en de ESP32 vastgezet met een stukje dubbelzijdige tape (binnenin de robot is er plek zat). De gaten zie je niet, want de bumper dekt ze mooi af.
Het werkte meteen! Zo ziet mijn woonkamer met open keuken eruit volgens de Neato:
En na wat extra opruimen, verplaatsen van bureaustoel, en het inschakelen van de double pass (waarbij er half-overlappende banen worden getrokken):
Mocht je dit ook willen doen: OpenNeato werkt alleen met modellen D3 t/m D7, Brainslug ook met een aantal oudere versies (maar die hebben NiMH-accu’s). Bij alles vanaf de D8 is de debugpoort wachtwoordbeveiligd en da’s nog niet gekraakt, dus als je een te nieuwe kiest heb je een heel ander project :).
Betaal niet te veel voor zo’n ding; mensen proberen ze ook te verkopen voor honderden euro’s, maar als je een beetje zoekt, zou je er een voor onder de 50 € moeten kunnen vinden. Ik heb er op 3 gereageerd en gekozen voor de snelle reageerder die ook nog eens op 3 minuten afstand woonde, maar er waren meerdere andere goedkope opties. (Kun je niks vinden op Marktplaats vanwege alle spam? Gebruik Marktvaas om Marktplaats weer bruikbaar te maken.)
ik heb mijn 3 oude robots gefreestufft op de space. 2 daarvan zouden nog moeten werken, misschien dat ze met een powerbank of andere stroombron nog leuk zijn. Het project Neato Brainslug schijnt met de oude robots te kunnen werken. En anders zijn de oude robots misschien leuk voor hun onderdelen: lidars, gemotoriseerde wielen, stofzuigmotor (gewoon een sterke fan), etc.