Heb een dingetje gemaakt. Het meet de voltage op 't net en (met behulp van Bertrik) ook de frequentie op veel decimalen achter de komma.
(danoontje? danoontje POWER!)
Heb een dingetje gemaakt. Het meet de voltage op 't net en (met behulp van Bertrik) ook de frequentie op veel decimalen achter de komma.
(danoontje? danoontje POWER!)
Leuk meetapparaat!
En zo te zien kun je door ermee te rammelen zelfs de frequentie beïnvloeden! Als je goed schudt dan gaat het van 50Hz naar 0Hz gepaard met audiovisuele effecten! xD
Denk het niet hoor, zit allemaal heel stevig vast met tie wrapjes enzo.
Opvallend trouwens dat als de zon enorm gaat schijnen, dat dan het voltage niet enorm omhoog gaat. Ja relatief wel een stukje maar absoluut niet. D.w.z. heel veel zon geeft niet perse 238V ofzo (maak ik sense?).
[…]
Ja, heel veel zon versus gewoon scheelt 1V lijkt 't (11:27).
Dat betekent dus dat er nog ruimte is voor meer panelen! De spanning stijgt alleen tot 238V als de kabel vol zit. Het kan trouwens best dat op het verste punt op de kabel waar je aan zit wel al 238V staat. In dat geval kun jij nog steeds leveren, maar ongeveer elke Watt die jij dan levert kan de rest aan het einde minder leveren.
Krijgen wij van dezelfde centrale?
Vast niet, wellicht wel soortgelijke invloeden van instraling van de zon op PV.
Overigens:
bovenste grafiek komt uit die PZEM-004T module, de onderste is het resultaat als ik:
o te zien werkt dat ook, alleen hoe kom ik van zo’n 0.0220 waarde naar een voltage? (zie y-as van screenshot hieronder)
Nu nog ergens een schema en/of source-code… linkje naar een github repo / pcb-tekeningen ?
Komt er aan!
Ik ga binnenkort (zaterdag?) een nette versie maken op de space. Met een serie foto’s en schema’s enzo.
Belangrijke vraag: waarom heet het project Danoontje? Vanwege Danoooooontje Poweerrrrrr?
Precies dat!
Wat is je tijdbron? Als dat gewoon een kristal ergens in je systeem is zal het tientallen tot honderden ppms schelen afhangkelijk van systeemtemperatuur. In de praktijk betekent dat dat zonder GPS of OCXO based klok je niet veel meer dan 2 a 3 significante cijfers na de komma hebt op lange termijn. Korte termijn is dat kristal redelijk stabiel, dus zal je de snellere veranderingen wel met meer resolutie kunnen zien.
De klok in de raspberry pi pico (die microcontroller dus) zou 30 ppm zijn qua afwijken.
Ik heb m’n functie-generator (die gpsdo gesynced is) er aan gehangen (aan zo’n pico met die software) en geverifieerd dat inderdaad de eerste 3 digits na de komma kloppen (die ervoor ook uiteraard).
Die specificatie klopt, maar… Alleen als de temperatuur van het kristal netjes 25 degC is en niet verandert.
1 ppm omhoog op 50Hz is 50.000 05 , en dus zal je zonder temperatuur regulatie maximaal 3 decimalen betekenisvol hebben.
Dit klinkt misschien hypothetisch maar het is bij bijvoorbeeld de RTL-SDR dongles een bekend probleem dat met het opwarmen van de pcb (en dus het kristal) je je zenders ziet verschuiven over het beeld.
EDIT: Nu heb je gelukkig (voor zover ik kan zien aan de documentatie) wel een AT-cut kristal, en die zouden redelijk stabiel moeten zijn, als ze onder exact de juiste hoek geslepen zijn.
Right, ja misschien dat ik er nog 'ns 'n OXCO tegenaan klus. Ik heb dat eerder werkend gehad (weliswaar op een avr). Maar eerst de 2.0 versie werkend krijgen.