Hoe hou jij je notities bij?

Naar aanleiding van een topic op IRC vroegen mensen zich af hoe je nou je notities bij houdt van al je projecten en of dat uberhaupt zin heeft. Ik heb zelf hier ook veel mee geprobeerd te doen en ben door een aantal dingen heengegaan. Hierbij mijn huidige twee favorieten.

Obsidian

Een tool die een mappen structuur op je computer gevuld met markdown bestanden kan omzetten naar een mooie wiki. Interlinking, automatisch notes aanmaken, en een hele berg plugins zijn beschikbaar. Tekent zelfs mooie grafieken van alle relaties tussen pagina’s als je dat gaaf vind.

Omdat de data op je harde schijf gewoon mappen en bestanden zijn kun je alles gebruiken wat je wil om deze te synchroniseren tussen verschillende machines. Het enige nadeel is wel dat dit wat lastig is op de mobiele telefoon. Dat is dan ook waar ze geld op je proberen te verdienen: als je een Obsidian abonnement neemt dan krijg je automatisch synchronisatie tussen al je devices (en nog wat extras).

Notion

Notion is volledig online en in de cloud. Het is beschikbaar op al je apparaten en je kan makkelijk even wat eraan toevoegen.

Een gave feature van Notion is dat je ‘databases’ kan maken. Dit zijn eigenlijk views op de subpagina’s van een pagina met allerlei tags en filtering. Hierdoor kun je veel interactiviteit in je notes hebben.

–

Heb jij een goeie manier voor je notities of laat je het allemaal maar zitten?

2 Likes

En om een echt voorbeeldje te geven, ik gebruik momenteel Notion en dit is bijvoorbeeld mijn metaal-projecten pagina:

En een detail van een project:

1 Like

Ik gebruik zelf een TiddlyWiki, die staat je toe makkelijk pagina’s aan te maken, notities te dumpen (in markdown), en cross-references te hebben tussen pagina’s, met pagina-historie en alles.

Hij staat bovendien gehost op mijn Seafile’s DAV-export, dus ik kan hem zo in de browser bezoeken, pagina’s bewerken en weer opslaan vanaf elk-device via Tiddlywiki’s ingebouwde DAV-saver, zonder verdere server-logica behalve de Seafile-instance die ik al heb. :ok_hand:

1 Like

Ik heb hier hele sterke meningen over, met name omdat ik een hoop tijd en materiaal ben kwijtgeraakt in platform-migraties.

TL;DR: notepad/verwerkt in ontwerpbestanden of (betaalde) google cloud + automatische offsite backup.

Toen ik nog in m’n eentje werkte, was ik aggressief simpel aan het werk. Mijn notities waren bijna altijd ontwerpdingen (gedachtengang achter een ontwerp, errata, etc.), dus die verwerkte ik direct in m’n ontwerp. En die ontwerpbestanden waren TinyCAD-bestanden, een volledig open source en inmiddels meer dan 20 jaar oud platform dat zo’n beetje overal op draait en waarvan ik zowel source als executable-backups van heb. Oh, en het bestandsformaat is gewoon XML, dus ik kan altijd plaintext zooi terugvinden. Dit is een geweldig systeem, zolang je notities alleen zoekbaar en niet deelbaar hoeven te zijn.

Sinds 2018 werk ik bijna altijd collaboratief binnen m’n bedrijf, dus vrij vroeg hebben we gekozen voor Google Workspace en de verschillende apps binnen dat ecosysteem. Voordeel van de betaalde versie is dat je een garantie van service hebt (LoS + lange sunsets met ingebouwde backups van al je zooi), en dat je data niet op de publieke hoop wordt gegooid van data die door derde partijen kan worden doorzocht (of door Adsense kan worden gebruikt). Binnen workspace is Google Keep goed voor lijstjes en korte notities, ontwerpdocumenten gaan in het standaard Drive-ecosysteem en veel meer dan dat hebben we hier niet nodig gehad. Voor ticketing gebruiken we wel een extern systeem, maar da’s niet iets dat persistent hoeft te zijn.

Voorheen heb ik zelf allerlei andere dingen geprobeerd, en dat heeft voor- en nadelen gehad. Zelfgebouwde online-systemen gaan stuk, dat is het alleen waard als je werk 100% van de dag programmeren is (en zelfs dan is het frustrerend om je eigen shit te onderhouden). Kleine en met name gratis kleine platformtools zijn extreem gevaarlijk, want kleine bedrijfjes vallen makkelijk om en hebben zelden genoeg interne resources om deprecation en sunsetting in goede banen te leiden. Betaalde tools zijn bijna altijd beter, maar ook daar heb ik nare ervaringen met een vroege cross-platformnotitietool gehad (een 99-cent app waarvan ik de naam kwijt ben, maar was extreem populair in 2008-10), die niet alleen zomaar zonder waarschuwing werd overgenomen maar tijdens de overname alle tools voor export stukmaakte. De enige manier om je data in de overgangsperiode eruit te trekken was met handmatig overkopieren :s. Op je telefoon. Item voor item.

Dus sindsdien heb ik vrij simpele eisen gekregen aan alles waarop ik belangrijke bestanden en informatie zet:

  • Het moet niet alleen op een telefoon werken, ik moet het op m’n computer kunnen gebruiken
  • Het moet live synchroniseerbaar zijn naar een harde schijf (en die bestanden worden dan automatisch meegenomen in mijn backup)
  • De backups moeten op een of andere manier makkelijk in te lezen zijn, ofwel plaintext/native formaten ofwel met een onafhankelijke tool zoals mysql
  • Het moet liefst een betaalde dienst zijn, met een logisch businessmodel dat niet afhangt van het nastreven van overname of het verkopen van al je data

En zoals je uit m’n reactie kan opmaken: het boeit niet wat voor features er in zitten. Als het maar tekst en beeld kan bevatten is dat genoeg. En in het geval van m’n bedrijfsspul: zolang het maar makkelijk deelbaar is binnen het bedrijf.

3 Likes

Ja, eens. Toen ik Notion overwoog wilde ik dat ook alleen doen omdat ik de hele santekraam kan downloaden als een zipje van markdown bestanden. Helaas doet dat niet automatisch synchroniseren naar een harde schijf :frowning:

Voor werk gebruiken we ook Google maar ik ben er geen fan van, alleen handig omdat daar inderdaad vaak dingen gedeeld moeten worden.

Één voordeel van Tiddlywiki is dat het opgeslagen wordt als een enkel .html-bestand, dus makkelijk te synchroniseren, dat wanneer open in je browser ingebouwde mogelijkheid heeft om alle pagina’s te exporteren in Markdown. :smile:

1 Like

In de cloud wil ik niet, want dan ga ik nadenken over hoe gevoelig de data is en of ik het wel op die manier zou willen delen met externe diensten. Dat is een barriëre voor notities maken, en daarom blijft het allemaal op mijn laptop.
Self-hosted zou kunnen, maar vind ik veel werk voor iets dat ook 100% offline redelijk werkt.

Al heel lang gebruik ik simpele tekstbestanden en dat werkt voor mij prima. Ik gebruik niks om het te renderen, dus het is een mengelmoes van markdown- en mediawiki-achtige syntaxis.

Heel soms mis ik de mogelijkheid wel om op m’n telefoon bij die bestanden te kunnen. Maar tegelijkertijd wil ik de meest gevoelige data echt goed beschermen, en geloof ik niet dat ik die ooit op m’n telefoon moet kunnen hebben.

Ik maak wel notities op m’n telefoon, maar dat is dan compleet gescheiden van de rest. Soms integreer ik die notities alsnog, maar in het algemeen merk ik dat dingen die ik op m’n telefoon heb genoteerd (in het appje ColorNote, overigens)
toch maar kortstondig relevant zijn en al snel weer weggegooid kunnen worden.

Tekstbestanden missen wat features, maar werken zonder gedoe. Bestanden uit 1999 openen perfect in hedendaagse teksteditors, ik kan in theorie met ieereen uitwisselen, en ze kunnen in git. Maar ik wil nog wel eens upgraden naar iets
wiki-achtigs, want cross references lijken me wel eens handig.

1 Like

Ik doe dus ook nog steeds ~/tmp/*.(md|txt) volplempen maar word er wel steeds beter in om dit in ‘daily notes’ op te schrijven. Cross references is inderdaad de fijnste feature eigenlijk. In het geval van Notion kun je ook een blok van een andere note included en die blijft dan up-to-date wat ik best veel gebruik.

Ik gebruik Emacs Org Mode voor mijn notities, dat is een relatief leesbare en uitbreidbare plaintext markup/markdown taal. Ik manage eigenlijk bijna al mijn persoonlijke aantekeningen, documenten en gegevens in Org, van contactenlijst en boekhouding tot agenda en bachelor scriptie.

Sinds een paar maanden gebruik ik ook Org Roam, dat is een soort zettelkasten-achtig systeem om notities met links en backlinks en zo te managen, dat werkt heel fijn.

Ah ja, Zettelkasten heb ik ook een tijdje geprobeerd te gebruiken als methodologie. Is me helaas niet bijgebleven.

oh, ik zou obsidian ook als zettelkasten-achtig systeem beschrijven, allicht klopt m’n terminologie niet helemaal :wink:

Ik gebruik tegenwoordig veel google keep.

Voorheen heb ik veel gebruik gemaakt van DS Note via/op mijn Synology NAS.
Werkt op telefoon en in een browser.

Maar het is niet snel en delen gaat onhandig als je niet elke keer een account wil aanmaken op je NAS.

2 Likes

Ik gebruik de revspace wiki heel veel. Ik vind het handig om even snel bij te werken. Hoewel het in eerste instantie voor mezelf is, probeer ik de boel echt wel netjes te houden, zodat het hopelijk ook voor anderen bruikbaar/leesbaar is. Dus ik wil het liefst zo maken dat als iemand anders mijn projectje ook wil maken / aanpassen, dat het dan in principe al duidelijk genoeg is wat je moet doen.

Een project hoeft wat mij betreft niet helemaal “af” te zijn. Het doel is vaak om iets te leren/snappen. Ik probeer ook altijd vast te leggen wat de volgende stap zou moeten zijn om het project verder te brengen. Het is echt heel leuk als blijkt dat iemand anders verder is gekomen met een ding waar ik zelf mee vast liep, en door mijn wiki pagina enthousiast is geworden.

De mediawiki markup heb ik geen problemen mee, alleen voor tabellen moet ik soms even kijken hoe dat ook alweer moet.

Random project-ideetjes beginnen meestal als .txt bestandje in ~ . Als het al iets concreter wordt, dan voeg ik een kopje / link toe aan mijn persoonlijke pagina op de revspace wiki. Als het dan een “echt” project wordt (spullen onderweg van ali), maak ik een aparte pagina aan en verwijder ik de link op mijn persoonlijke pagina weer.

5 Likes