Interesse in soldeerkitje voor open hackerspace dag

Hoi,

Bij open hackerspace dag ben ik van plan om (weer) een hotplate SMD soldeerworkshop bij techinc te organiseren.

Daarvoor ben ik materialen aan het regelen, en omdat ik weet dat jullie de gereedschappen en mensen hebben om ook zelf een hotplate SMD soldeerworkshops te organiseren zou ik graag weten of er bij jullie eventueel ook interesse is in PCBs, onderdelen en een stencil.

Het gaat om een kaartje van NL (~100 bij 85mm), met daarop alle 18/19 (mij nu bekende) hackerspaces als ws2812b, aangestuurd door een ESP32-c3 die (indien wifi) de space-state kan ophalen en weergeven.

zie https://hackwinkel.nl/hackerspacesmap2026.png

Rendering niet helemaal correct. Letters in soldermask (vertind dus) zorgen ervoor dat lokaal stencil (wit) wordt weggehaald. Het is mogelijk om eventueel een achtergrondlicht toe te voegen want buiten de landsgrens/in water zit geen soldeermasker of koper.

gr. Theo

2 Likes

Oh ja. BOM is iets minder dan 5 euro

Wat een leuk idee! Ik heb er eentje geremixed: GitHub - atoomnetmarc/Project-Decennium: Remix of Project Decennium. It shows the space state (open or closed) of all Dutch hackerspaces.

lol.

Die heb ik helemaal gemist.

Ik had wel al eerder een groter ge-lasercut exemplaar gezien met een hoop draden erachter.

Had eigenlijk wel kunnen weten.

Lees vorige post als:

“Ik heb project decennium een update gegeven, en ga er bij techinc bij open hackerspace dag een soldeerworkshop mee geven. Iemand interesse om dat ook te doen bij revspace en mee te liften met de materialen die ik ga bestellen?”

gr. theo

1 Like

Ze vergelijkend… het aantal hackerspaces is wel groter geworden, maar helaas zijn er ook wat verdwenen… frack bhack skillz en zometeen emmen…. :frowning:

Leuk om weer een decennium-derivaat te zien verschijnen! Voor de open dag van RevSpace is het niet handig. Wegens overmatige drukte waren we al gestopt met complexe workshops tijdens de open dag en later zijn we overgestapt op tijdslots zodat we mensen weer een fatsoenlijke rondleiding kunnen geven. (Nou ja, oorspronkelijk waren de tijdslots een coronading, maar omdat het beviel hebben we dat herhaald.)

Bhack en Sk1llz waren al gesloten tijdens hoera10jaar, inmiddels 6 jaar geleden, waar de decenniumbadge werd uitgedeeld. Voor Sk1llz hadden we een onverbonden in-memoriam-ledje geplaatst, en van Bhack ontdekten we pas te laat dat ze niet meer bestonden.

Uitgaande van de vuistregels die wij hanteren, zouden een aantal nieuwe spaces er niet op komen die later pas zijn begonnen. Elke organisatie kan zichzelf wel “hackerspace” noemen, maar we hebben een selectievere standaard gehanteerd dan alleen zelfidentificatie :slight_smile:. Hackerspaces.org en .nl willen geen onderscheid maken, maar ik denk dat een beetje georganiseerde gatekeeping met een bepaald minimumniveau uiteindelijk in iedereens voordeel werkt. Om die reden sla ik persoonlijk deze nieuwe kaart over. Er zullen ongetwijfeld anderen zijn die wel interesse hebben.

1 Like

Het was een vrijblijvend aanbod, en als je het niet ziet zitten dan is dat (uitteraard) helemaal prima.

Wat betreft hackerspaces en wat daar wel/niet bij hoort: Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in wat de mensen verbindt (die bij echte pseudo-quasi-fake-hino-hackerspaces rondlopen) dan religieuze twisten over wie wel of niet bij de hackerspace in-crowd hoort.

Praktisch gezien, als die selectievere standaard (“geen stichting of vereniging”?, “niet 24/7 open voor leden”? of “niet genoeg samla’s”?) leidt tot buitensluiting van gelijkgestemde, maar om verschillende redenen (bijvoorbeeld een met andere groepen gedeelde ruimte) in nuance andere groepen en individuen dan lijkt me dat een verlies voor iedereen - geen voordeel.

Op persoonlijke titel ben ik wel geĂŻnteresseerd in een of twee kitjes, en meteen de vraag of ik jouw ontwerp mag klonen en aanpassen voor mijn megagrote versie (ik wil iets van 50cm hoog ofzo laten maken bij JLC).

Menselijke verbinding is ook waarom we TD Venlo steeds wel meerekenen als “echte hackerspace”, ook al voldoen die niet helemaal aan het profiel. (En ja, da’s dus incrowd. :))

Maar de spaces waar we nooit wat van horen, die je niet terugziet bij landelijke dingen, en ook nog eens niet lijken op de eerdere hackerspaces, tja, die gebruiken de term volgens mij alleen maar als marketinginstrument en ik zie 't niet zitten om daar aan mee te werken. Zeker niet nadat we echt last hebben gehad van een aantal organisaties die zichzelf “hackerspace” noemden (verleden tijd idd), die met hun manier van organiseren (die in helemaal niks lijkt op de gangbare invulling) mensen hebben weggejaagd van de hele hackerspacescommunity. We hebben nog steeds wel eens mensen bij open dagen, die een verkeerd beeld hebben gekregen van hackerspaces, omdat ze lang geleden bij een bepaald clubje zijn geweest… (Ik heb geen zin om ze openbaar af te vallen want ze noemen zichzelf niet meer hackerspace en daarmee is het probleem de wereld uit; details vertel ik graag in DM als je interesse hebt.)

Bas: komt in orde.

Wat betreft klonen: helemaal prima, maar ik vermoed dat je wat zult moeten tweaken.

De 2 kaartjes (landsdelen en provincies) die ik heb gebruikt heb ik als geojson gedownload van pdok, omgezet naar SVG en stevig ge-edit. De provincies heb ik as-is met lijnbreedte 1pt gebruikt voor het silk-screen.

Bij landsdelen heb ik eerst de binnengrenzen verwijderd en daarna voor twee doelen gebruikt: koper op de voorkant (licht-blok voor optionele achtergrondverlichting) en voor soldeermasker.

Het koper op de voorkant was eenvoudig: op de plekken waar leds moesten komen circeltjes afgetrokken.,

Het soldeermasker op voor- en achterkant heb ik gemaakt door de landsgrenzen 1pt te expanderen en te converteren naar een shape en die daarna van het PCB-vlak af te trekken. Dit is omdat silkscreen op soldeermasker moet worden aangebracht, en niet op kaal PCB-materiaal of kaal koper en de soldeermasker-laag specificeert waar geen soldeermasker moet komen. Zonder dit zouden de silkscreen lijnen aan de buitenkant dunner (0.5pt) uitpakken of mischien zelfs geheel wegvallen.

TL;DR ,waarschijnlijk pakt een simpele 5x scale-up van de voorkant voor jou niet goed uit. Uitsparingen in het koper voor de LEDs zijn waarschijnlijk te groot (25mm) en er zal aan de buitenkant) een duidelijke (2.5pt = ~ 1mm brede) soldeermasker-rand om de (5pt brede) silkscreen lijnen zichtbaar zijn. (nu is dat 0.5pt = ~ 0.2mm)

dus YMMV, maar m’n zegen heb je. Wordt niet goedkoop, en 500mm is (iirc) max wat JLCPCB doet.

Juerd: laten we de roddels reserveren voor bij een biertje. Bij de vlaggetjes die nu op de kaart staan heb ik geen nare gedachten.

Ik twijfel nu of ik emmen er op laat staan, en of ik moet gaan passen en meten om laglab een eigen plekje te geven, en ga de stal in m’n achtertuin er ook op zetten als hackwinkel.nl - die is ook 24/7 open, en richt er dan een hackerspace-kerkgenootschap in op :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hey Bas,

Zie net je pagina over de grotere PCB. Mischien is het leuk om in plaats van 1 “grote (5050)” ws2812’s (zeg) 19 kleine (2020) ws2812’s in een zeshoek per hackerspace te gebruiken - mooiere lichtverdeling, en je kunt dan ook animaties doen.

Met een kleine hotplate en klein stencil kun je de LEDs dan ook per hackerspace reflowen (JLCPCB doet denk ik geen stencils van 400x500 mm)

Hoop van het weekeinde ook nog 2 andere ontwerpen af te hebben en ga dan PCBs bestellen

Stencils kun je zelf lasercutten. Gebruik stevig papier met siliconencoating, oftewel de backing van stickers. De backing van vinylfolie werkt goed en daarmee maak je makkelijk iets groots. (Let op: vinylfolie zelf mag niet in de lasercutter vanwege giftig gas, maar het pvc haal je er natuurlijk eerst af.)

Zo’n stencil kost praktisch niks en gaat in de praktijk makkelijk honderd of zelfs een paarhonderd applicaties mee. Dat is minder dan rvs, maar voor menig hobbyproject ruim voldoende. Het is zo goedkoop en snel te maken dat je bij een workshop iedereen een eigen stencil zou kunnen geven.

Zelf een stencil maken is ook een optie inderdaad, en papier met siliconen-coating klinkt als een goede tip, Juerd.

Het in een keer reflowen van een 400*500 mm pcb zal wat lastiger zijn als je daar niet de goede tools voor hebt, dus vandaar m’n suggestie om het in delen te doen (en dan het stencilen van soldeerpasta ook in delen).

Heb (voor visualisatie hoe het er uit ziet) wat kleine testprintjes met elk 19 stuks 2020 size ws2812B clones in een zeshoek van ~20mm diameter in de pijplijn zitten. Als ze binnen zijn stuur ik er een paar jullie kant op.

voor degenen die het eindproduct willen zien: https://hackwinkel.nl/hsm2026/hsm2026.mp4

filmpje doet niet echt recht aan de kleurtjes en effect - telefooncamera doet alleen autofocus en autoexposure, en die raken in de war van tegenlicht, ledjes en het “breathing” effect

2 Likes

Workshop bij open hackerspace day bij techinc was wel geslaagd.

Ook leuk om te zien dat gisteren een tijd lang op een na (Dordrecht) alle ledjes groen waren :wink:

Er was wel een probleem met een deel van esp32-c3 modules die niet in staat bleken met de wifi te verbinden behalve als je je duim op de chip-antenne drukte. Eerst geprobeerd dit te “repareren” (onder de aanname dat het door slecht solderen kwam) door de modules opnieuw te solderen/reflowen, maar dit hielp niet, en uiteindelijk de chip-antenne maar vervangen door een eindje draad. Heeft wel drie ESP32 modules gesloopt :confused:

Anyways, heb nu naast de 2 kitjes die ik voor Bas aan de kant had gelegd nog 3 PCB-tjes over voor eventuele liefhebbers

Volgend jaar doet Dordrecht ook mee :slight_smile:

Ziet er echt heel tof uit The0, ondanks het tegenlicht en de slechte belichting.

Groet Ries