Interest in a hotpate SMD reflow soldering workshop?

Some members have expressed an interest in me (The0) doing a soldering workshop at revspace. For this I need a) participants b) a date and c) a member willing to host

Workshop would be me telling a bit about electronics and reflow soldering using a hotplate, and gaining hands-on experience doing either a badge or a tetris game.

Badge should take ~ 1hour (record 12 minutes). Tetris is many more parts (>300), and will take ~ 2 hours if you already have some experience (record 41 minutes).

Raw material cost for badges is 1 euro each, and I consider this a donation form me to the host, and suggest that participants do a voluntary monetary donation to the space in return.

The materials for the games cost 8 euro each.

Both workshops work best for <= 10 participants, but I’ve done it with more - which just takes longer

Badge: https://hackwinkel.nl/tag.mp4

Tetris: https://hackwinkel.nl/blocktris.mp4

a) who is interested in what? If > 10 people or if there is interest in both badges and games, we could do two sessions

b) what date/time? Saturday would work best for me, but I’m open to do it in the evening as well

c) who is willing to host?

5 Likes

Hi The0,

I would join for sure. Most Saturdays are fine for me as well as some weeknights. Either the badge or the game would be great, I’d leave that up to you. I regards to the hosting, what do you expect from the host?

1 Like

Ik ga even in het Nederlands door: wat we standaard verwachten van de ā€˜host’ is de workshopleider voorzien van wat er nodig is vooraf en zorg draagt dat de space weer bruikbaar is achteraf. Dat hoef je niet zelf allemaal te doen, maar wel de verantwoording nemen dat het gebeurt :slight_smile: Fijn is ook bv het daadwerkelijk prikken van een datum, promotie, de wiki-pagina maken zodat ie op de agenda komt, het stukje inschrijvingen beheren en betalingen administreren (kan ook via revbank en dat werkt voor deelnemers heel fijn).

Erg leuk initiatief, @The0, ik wil wel een keertje weer menselijke pick&place machine spelen. Maar bij grote populariteit sta ik graag mijn plaatsje af voor iemand die het nog wil leren. Eventueel kan ik bijspringen als instructeur/helper. En anders wil ik de recordpoging wel wagen, die 41 minuten moet doorbroken kunnen worden.

We hebben op de space een nette hotplate, een ok-ish hot-air station, een stereo-microscoop en een beeldscherm-microscoopje die ook op de HDMI aangesloten kan worden zodat je op een HELE GROTE tv alles kunt laten zien. De collectie pincetten is erg matig momenteel, moeten we daar iets in aanschaffen, zo ja: heb je een tip?

Ik wil graag meedoen :slight_smile:

1 Like

Ik doe ook graag mee, de badge lijkt mij een goed begin. Tetris sla ik maar even over voor deze keer.

3 Likes

Dat ziet er leuk uit, ik wil ook wel eens leren hoe dat reflowen werkt, met de badge, dat lijkt me ingewikkeld genoeg.
Ik kan eind september weer volgens mij.

2 Likes

OK. Nederlands. Prima.

Het belangrijkste wat ik zelf van een host verwacht is dat de deur op 'n afgesproken tijdstip open is, en dat er een functioneel dak, tafels, stoelen, verlichting, stromend water en een 230V/8A aansluiting voorhanden zijn. Participanten moeten w.m.b. zelf hun rotzooi opruimen, maar het kan geen kwaad als de host daarbij ook de boel in de gaten houdt.

Als er al een paar soldeerbouten (afwerking), verdeeldozen, kniptangetjes en soldeertin voorhanden zijn, dan hoef ik die kist niet mee te nemen. Dat is wel prettig. De rest van het gereedschap (20 spiegeltjes en pincetten ) neem ik wel mee. (zijn ook niet zo volumineus)

Ervaring leert dat vergrootglazen of microscopen niet nodig zijn (heb ik de componentkeuze op gericht - >=0805’s ), en voor de rest zijn er wat trucs en fysica die er voor zorgen dat het succespercentage nagenoeg 100% is. Er zijn ook mensen die workshops/CTFs met veel kleinere componenten doen, maar dat is niet de doelgroep. Als er mensen zijn die enthousiast worden van 01005 componenten, IC’s met 0.2mm pin spacing en printjes met ontbrekende soldeerlak, dan moet ik ze teleurstellen.

De badge bevat meer verschillende componenten waar ik meestal wat meer uitleg bij geef, en voor de meeste mensen is het ook de eerste keer dat ze met een stencil en soldeerpasta werken. Het stencilen en in mindere mate het afbakken zijn ook een bottleneck in het proces (ik heb maar 2 stencils). Dus dat kost kost bij meer mensen relatief veel tijd

Het spelletje zijn in hoofdmoot maar 2 soorten componenten (0807 LEDs en 0603 condensatoren), dus als je al eerder met stencils, soldeerpasta en een hotplate hebt gewerkt is dat erg goed zelfstandig te doen. Ook erg rustgevend - soort ā€œdiamond-paintingā€ met elektronica.

Eventueel kan (mag?) ik ook wel een wiki-pagina aanmaken, of anders kan iemand eventueel wat marketing blurp van andere sites overnemen en aanpassen (bijvoorbeeld https://wiki.techinc.nl/International_Open_Hackerspace_Day_2025 en https://wiki.techinc.nl/HotplateSMDLabelSolderingWorkshop )

Nou heb ik nog een vraag:

d) is het OK als er deelnemers van buiten revspace komen?

gr. Theo

1 Like

Oh ja: even een heads-up: het is met LOODHOUDENDE soldeer.

Los van dat ik over sommige RoHs bepalingen een mening heb, heb ik ook nog geen LOODVRIJE voor workshops betrouwbaar werkende workflow en materialen gevonden

check

Allemaal aanwezig, maar we moeten wel wat extra kniptangetjes regelen nog. We hebben wel 7 soldeerbouten.

Let op: het loodhoudende tin zit in een bakje met veiligheidswaarschuwing, en moet daar ook weer terug.

In principe wel, maar ik vermoed dat je met revspace-deelnemers alleen al ruim over je genoemde 10 deelnemers zou kunnen gaan. Het is een grote space…

We hebben mensen bij RevSpace die aardig wat ervaring hebben met loodvrij, misschien dat die zich bij de workshop willen voegen met instructies en tips voor wie liever een loodvrij ding wil hebben.

Wat de truc voor pasta is, weet ik niet, maar qua tin op rol hebben we een prima newbie-vriendelijke oplossing gevonden in Stannol Kristall 611 SAC 305. Dat is onze standaard tin die ook op de soldeertafel ligt in 3 diktes (0,5; 0,7; 1,0 mm).

Ik wil ook wel meedoen, ken de basics maar hotplate/reflow nog nooit gedaan dus lijkt me interessant. Ik zou de tetris dan wel leuk vinden.

1 Like

Lol loodvrij werkt niet? Challenge accepted. Ik heb meer loodvrij dan loodhoudend gewerkt de afgelopen jaren en geen enkel probleem gehad.

Zal zorgen dat we vanuit de space een vers potje loodvrije pasta hebben. Met 0805 en 0603 is dat zo kneiter simpel…

1 Like

Top. Ik ben benieuwd. Heb wat gexperimenteerd met a) tin met een snufje zilver → flux gedraagt zich anders, lijkt prikkelender voor longen, temperatuur is (mn voor LEDs) erg hoog en met b) eutectisch tin/bismuth → flux gedraagt zich anders, en ā€œbederftā€ zowat waar je bij staat, en doordat de flux minder goed werkt, werkt de oppervlaktespanning ook minder mee.

Mijn ervaring met eutectisch tin/lood soldeerpasta is dat het bijna niet mis kan gaan, en veel meer misbruik kan hebben (heb bijvoorbeeld wel eens een uitgedroogde klont in een potje weer vloeibaar gemaakt met alcohol, had een wat andere consistentie, maar was verder prima bruikbaar)

Workshop met loodhoudend, en tegelijkertijd mensen die de uitdaging aangaan om hetzelfde in elkaar te zetten met loodvrij. Het lijkt me een leuke dag zo :slight_smile:. Als de mensen die met lood werken maar goed hun handen wassen. Ik vrijwillig hierbij alvast om het gereedschap te poetsen voordat het opgeborgen wordt.

Prachtig toch, kunnen we van elkaar leren :slight_smile:

Oh ja: indien loodvrij een ding wordt: als er tin/bismuth soldeer en tin/lood soldeer door elkaar gebruikt wordt kan het zin hebben schoon te werken. tin + bismuth + lood kan een alliage opleveren waarvan een fractie reeds bij lage temperatuur smelt en de verbinding verzwakt.

Bij mengen ā€œzuiverā€ tin loodvrij + lood/tin soldeer is dit nauwelijks isue

(op zich ook een leuk onderwerp om iets over weten: hoe werken legeringen, en wat zegt een bi- of trinair fase-diagram)

Ik doe graag mee, leuk!

Geen bismuth in de bestelling.

ok. ik mag geen wiki account aanmaken ( The action you have requested is limited to users in one of the groups: Users, Administrators. ), en kan het ook niet met m’n forum account, dus iemand anders zal de wiki moeten doen.

Een wiki-pagina met poll is wat overzichtelijker dan ā€˜n ML

Someone made a wiki account for me, so I’ve made a wiki page / poll , but not yet advertised it anywhere or added it to the agenda.

A review would be appreciated, and if possible, add yourself to the list - I do not like putting other peoples’ names/nicks/pseudonyms on a public page, If you can’t: PM with details

1 Like

Looks good; I’ve added myself to HotplateSMDSolderingWorkshop - RevSpace

I suggest picking a date (or multiple dates) once there are 10 signups and a host.

So, who can be the host on those dates? Hosting involves opening the space, opening the door when the doorbell rings, and being in charge of cleaning up the space afterwards (which is a group effort of course).

1 Like