Ik heb een 100m stranded utp, CAT6. Aan beide kanten stekkertjes er aan gezet, maar ik krijg geen gigabit link. PoE en 100mbit werken.
De kabel ligt nu nog op rol, kan dat een factor zijn? Heb ook al aan beide kanten opnieuw aangesloten. Heb geen tester bij me. Heb ik ook niet trouwens.
100Mbit gebruikt paar 2 en 3, voor 1Gbit heb je ook paar 1 en 4 nodig. Dus daar zit wellicht iets niet goed geklemd? Is met een normale multimeter ook wel te testen.
Mocht je terminatie overigens goed zijn, dan gok ik dat je CCA kabel te pakken hebt. Op korte lengtes werkt dat nog redelijk, maar met de 100M lengte kan je in de problemen komen…
Mocht je nog een kniprestje hebben: houd het eens langs een magneet
Ook even met de multimeter checken of de weerstand gelijk is voor alle paren. Als je genept ben dan kan het zijn dat paren 1 en 4 CCA zijn ipv koper. Op korte afstand gaat dat ok, maar bij 100m misschien niet.
EDIT: Xesxen was me net voor.
Oh en alu is niet magnetisch Xesxen! Alleen CCS kabels (S = steel) kun je zo testen. En ja, die bestaan ook…
Of een opgerolde kabel minder goed werkt, weet ik niet. Maar check om te beginnen of je de draadjes wel in de goede volgorde hebt:
wit/oranje
oranje
wit/groen
blauw
wit/blauw
groen
wit/bruin
bruin
Kijk vooral naar de blauwe en bruine, want aangezien je 100 Mb/s werkend hebt, zijn oranje en groen waarschijnlijk prima. Merk op dat er een overall om-en-om wit-nietwit patroon is, ondanks dat dat het groene aderpaar aan beide kanten van het blauwe komt.
Aangezien je alles op rol hebt en dus waarschijnlijk makkelijk 2 apparaten kunt aansluiten die beide extern gevoed worden, zou je ook eens kunnen testen zonder PoE om te zien of dat uitmaakt. Heb je daarbij 1 Gb/s, dan zijn je draadjes dus goed en ligt het ergens anders aan.
En anders heb ik wel een zinnige tester te leen binnenkort, die ook draadlengte berekent. Daarmee zie je meteen of de aders van hetzelfde materiaal zijn.
Testen voor CCA is makkelijk: strip een stukje “koper” bloot, check of je de koperen laag eraf kunt schrapen met een scherp mesje. Als het CCA is, zie je dan duidelijk het kleurverschil tussen koper en alu. (Wel doen in goed licht.) CCS met CAT6-aanduiding heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat gaat alleen werken als alle apparaten 4PPoE ondersteunen, en 1 gbps transceivers hebben - 4 aderparen in gebruik. Aangezien power als eerste noodzakelijk is, kun je kijken of de juiste trafootjes in de hardware zitten, met een configuratie als deze (24 pennetjes voor 4 aderparen).
Simpel kabeltestertje laat zien dat alle paren werken. Ik vermoed dat de kabel gewoon minder geschikt is voor 100 meter met giechelbit. An sich is het wel best, komt 1 AP aan te hangen voor wat youtube enzo.
Misschien dat je die accesspoint wel moet locken op 100Mb om pingpongen tussen Gb en Mb te voorkomen.
Leg meteen een aantal van die draadjes er doorheen, dan kun je ze bonden.