Linux kernel patch testers gezocht(!)

Sinds GNOME 48 kunnen gebruikers op populaire laptops zoals Thinkpads/Frameworks voorkomen dat hun interne batterij “trickle chargen” waardoor ze altijd de laatste X% van accu ontladen en herladen. Dit kan lijden tot extra batterij slijtage en daardoor een kortere levensduur.

De Linux kernel had hier al tijden een API voor maar natuurlijk is niet elke laptop hetzelfde. Thinkpads kunnen arbitraire start en stop laad limieten instellen maar bijvoorbeeld sommige Asus modellen alleen een stop limiet van 60-100% en andere laptops hebben alleen een “eco mode” die een hardcoded stop limiet insteld.

Door een nieuwe kernel API van @hansg kunnen nu ook modellen die een “eco mode”, “battery power limiter” mode hebben ondersteund worden door UPower en daardoor ook in GNOME (en ja KDE gebruikers zullen hier ook van profiteren :wink: ). Om bestaande laptops te porten naar deze nieuwe kernel API zoek ik gebruikers die kernel patches willen testen.

Dus mocht je tijd & zin hebben dan zoek ik naar een van de volgende laptops met een sysfs bestand

Model sysfs bestand
Ideapad /sys/bus/platform/devices/VPC2004:*/conservation_mode
Samsung /sys/devices/platform/samsung/battery_life_extender
LG /sys/devices/platform/lg-laptop/battery_care_limit

Daarnaast Panasonic laptop met “eco mode”, er zou in sysfs (/sys) ergens een bestand genaamd “eco_mode” moeten zijn. Dat is gesupport sinds deze patch

Mocht je trouwens KDE draaien dan en battery laad limieten willen instellen dan kan dat via system settings.

Alvast bedankt!

1 Like

Wat zoek je nou dan, de laptops, mensen die willen testen (en wat moeten ze doen), en wat betekent het om een ‘laptop met sysfs bestand te hebben’?

laptop met sysfs bestand te hebben

Als bijvoorbeeld /sys/devices/platform/lg-laptop/battery_care_limit op je systeem aanwezig dan wil ik graag tzt een kernel patch testen. Dus ja ik zoek mensen met deze specifieke laptops die bereid zijn om een andere kernel te installeren. Er zijn geen instructies omdat dat per $distro verschilt.

2 Likes

ah blijkbaar toont dit stuk software mij soms stokoude posts alsof ze relatief nieuw zijn. ik heb niks gezegd.

Thinkpads werken al out of the box :slight_smile: zie bijv. upower -d

Device: /org/freedesktop/UPower/devices/battery_BAT0
  native-path:          BAT0
  vendor:               BYD
  model:                Blah
  serial:               780
  power supply:         yes
  updated:              Mon 02 Jun 2025 10:36:29 CEST (5 seconds ago)
  has history:          yes
  has statistics:       yes
  battery
    present:             yes
    rechargeable:        yes
    state:               pending-charge
    warning-level:       none
    energy:              44.09 Wh
    energy-empty:        0 Wh
    energy-full:         56.83 Wh
    energy-full-design:  57.03 Wh
    energy-rate:         0 W
    voltage:             12.522 V
    charge-cycles:       27
    percentage:          77%
    capacity:            99.6493%
    technology:          lithium-polymer
    charge-start-threshold:        75%
    charge-end-threshold:          80%
    charge-threshold-enabled:      yes
    charge-threshold-supported:    yes
    icon-name:          'battery-full-charging-symbolic'

Inmiddels heb ik ook een al ideapad gekocht voor 45 euro (!) en ge-port. En een tester voor een LG laptop gevonden, de Samsung driver voor de kernel stamt uit 2011 dus verwacht niet echt dat een deelnemer hier een laptop van heeft

Ik heb een oude Samsung N210Plus die dat battery_life_extender bestand heeft. Moet ook nog ergens een andere samsung laptop hebben liggen uit het jaar kruik en wil best eens wat uittesten…

Sorry voor de late reactie, ik moet nog de driver code schrijven. Welke distro draai je, ik kan makkelijk voor Fedora/Arch kernels bouwen en eventueel onderzoeken of ik een live usb image kan maken.

Er staat nu debian op, maar daar ben ik niet bijzonder aan gehecht op dit oude dingetje. Een of andere live usb stick is natuurlijk wel het makkelijkste.

@luteijn Dankzij @supakeen heb ik een workstation iso gebouwd met een custom kernel patch.

Als het goed is, is er nu een file /sys/class/power_supply/*/charge_types die je kan zetten op:

echo ‘Long Life’ > /sys/class/power_supply/*/charge_types

Dan zou cat /sys/devices/platform/samsung/battery_life_extender 1 moeten geven.

Lijkt te werken.

Langere versie:
Heb de iso gedownload, groot genoege usb-stick ingeplugd als /dev/sdc, dd van de iso naar /dev/sdc gedaan, even wachten tot klaar, dan stick in die oude craptop gestopt en opgestart. Grub menutje met wat opties, voor de zekerheid maar de install in basic graphics mode gekozen, wachten… uiteindelijk lampje op usb-stick gestopt met knipperen, nog steeds alleen maar zielige cursor links boven. Nog maar even wachten… craptop schakelde over naar een grafische mode, met drie vierkante puntjes, nog meer wachten… lijkt moeite te hebben met GNOME Displayer manager starten, dus met alt-Fnogwat naar een andere Virtual Console gegaan, ingelogd als root, en cat /sys/class/power_supply/BAT1/charge_types gedaan.
“Standard [Long_Life]” zei die toen.

Stond dus al goed, lijkt me, maar voor de grap er ‘Standard’ heen geschreven, toen zei die “[Standard] Long_Life”.
cat /sys/devices/platform/samsung/battery_life_extender zegt dan ‘0’.
echo Long_Life en dan weer battery_life_extender catten en dan zegt die inderdaad 1.

X was ondertussen nog steeds niet gestart, dus maar reboot gedaan, usb-stickje verwijderd en weer debian gestart.

Daar bestaat de /sys/…/charge_types file (dus) niet, maar er is wel een /sys/…/battery_life_extender en die zei ‘1’, totdat ik daar 0 overheen schreef. En dat bleef hij ook na een reboot doen. Geen idee of dat dan ook wat doet. Heb er maar weer een 1 ingezet en nog eens herstart…

Ik moet nog ergens een nieuwere, betere samsung laptop hebben liggen die wellicht sneller boot en/of wel een werkende X heeft met die installer, daar kan ik van het weekend wellicht nog even naar zoeken en nog wat testen door reboots heen…

Harstikke bedankt voor het testen, klinkt als een aardig gedateerde laptop :slight_smile:

Zo te lezen doet de patch ook wat die moet doen, dus ik ga hem versturen. Als je het wil kan vermelden dat je deze patch heb getest maar daarvoor heb ik dan je volledige naam + email adres nodig.

Nogmaals bedankt!

1 Like