Magnetrontafel

Daar is ie dan, dé (door sommigen) langverwachte build log van mijn magnetrontafel!

In het kader ‘plaatjes vullen meer gaatjes’, gelijk maar foto’s van de situatie voor en na:

Probleembeschrijving

Ik ben begin dit jaar verhuisd! Nu heb ik eindelijk mijn eigen keuken :smiley:
Het keukenblad is niet klein maar ook niet gigantisch. Mijn combimagnetron (de welbekende Sharp) is wél gigantisch en neemt op zichzelf iets te veel ruimte in.
Daarnaast kan de magnetron niet recht naar voren staan omdat ik dan om de deur heen moet reiken. Als je hem een kwartslag draait (zoals op de foto) dan moet 'ie ook gelijk omhoog zodat de deur niet tegen het gasfornuis opent.

Mijn tijdelijke oplossing was een stapel van dozen, maar dat is onpraktisch om meerdere redenen waaronder het boven je macht moeten tillen van een 25 kg magnetron zodra je bij de inhoud van de doos moet.

Plan

Mijn plan voor een betere én mooiere oplossing is een tafeltje met twee planken waar de magnetron tussen past, zodat die verhoogd kan staan en er tegelijk ruimte onder en boven vrijkomt om andere keukenmeuk kwijt te kunnen.

Geïnspireerd door dit semi-mooie maar te kleine tafeltje van bol heb ik een eigen ontwerp gemaakt. Vervolgens heb ik @supakeen aan de jas getrokken voor wat inzicht in de metaalbewerking-kant en een lesje lassen (nogmaals dank!).

Ontwerp

Ik kwam uiteindelijk op een tafeltje van 61x54 cm uit, 77 cm hoog. Dat geeft ongeveer vijf centimeter speling met de diepte van mijn aanrechtblad, en genoeg hoogte om de airfryer onder de magnetron te parkeren. Ik bedacht me net op tijd dat er extra breedte nodig was om de deur van de magnetron te kunnen openen wanneer die binnen het frame staat, dus dat zit er ook nog in.

Bouwtekening

Materiaal

Basis:

• ~9 meter 20x20 mm stalen kokerprofiel, 2mm wanddikte
  • 2x 50x57 cm populieren multiplex, 16mm dikte
  • 4x Stelvoetjes M8
  • Staal strip voor ondersteuning van de planken
  • Metalen plaatjes om onder de poten te lassen voor de stelvoetjes

Afwerking:

• Interieurlak zijdeglans (teak-kleurend) op waterbasis
  • Trappenlak (blank, zijdeglans) op waterbasis
  • Etsende grondverf voor metaal op waterbasis
  • Zwarte lak (zijdeglans) voor metaal op waterbasis
  • $boelveel schuurpapier
  • Kwastjes en rollers

Aan de slag!

Hout

Ik ben begonnen met de afwerking van de twee planken, en heb een dagje of twee op rustig tempo de simpele populieren multiplexplaten mooi gemaakt:

Met de hand opschuren en met een kwast lakken, en dat alles op de keukenvloer thuis is geen aanrader. Ik ben overgegaan op een foam roller en schuurmachine en de rest heb ik op de space gedaan:

Op de planken zijn uiteindelijk twee lagen van de teak-kleurende lak gegaan. Daarna 3 lagen trappenlak voor de bescherming en gladde finish. Dit zou best krasbestendig moeten zijn, maar het blijft zacht hout dus ik verwacht niet dat het eindeloos meegaat. Note to self: volgende keer wat geduld hebben en hardhout bestellen in plaats van meenemen wat ze nog in de houthandel op vooraad hadden.

Tussen alle laklagen in heb ik de planken met 220 korrel schuurpapier opgeschuurd. Tips voor het aanbrengen: foamroller gebruiken, niet te hard gaan om belletjes te voorkomen en zeker niet te snel met de föhn erover omdat de belletjes dan uitharden met de laklaag. Gelukkig zijn de belletjes er weer uit te schuren en kun je daarna de laklaag opnieuw doen.

Metaal

De eerste stap om het frame zelf te bouwen is om de staalprofielen op maat te zagen volgens de bouwtekening. We zijn op goed inzicht iets van het ontwerp afgeweken en hebben de rand om de bovenste plank in verstek gezaagd:

Meten, passen, lassen, slijpen, lassen, passen, meten, slijpen, passen, lassen, slijpen (x3) verder, of met andere woorden “draw the rest of the owl”:

Met de diagonalen waar de planken op rusten erin en plaatjes onder de poten:

Een test fit met de bovenste plank ging goed

Dit is eigenlijk al het tafeltje, “alleen” de afwerking moet nog – met af en toe eraan werken heeft me dit nog best een paar weken gekost.

Om te beginnen alle lasconfetti van het frame vijlen en overgebleven scherpe hoeken afronden. Vervolgens het frame grondig ontvetten, volledig opschuren, nog eens schoonmaken en ontvetten en dan kan de eerste laag grondverf erop:

Hierna nog eens schuren+grondverf, en dan kan de zwarte lak. Ik heb hier uiteindelijk twee lagen van aangebracht voor het volgende resultaat:

Resultaat

En zo staat het dan thuis:

Ik ben zeer tevreden :smiley:

En natuurlijk gelijk gehackt met een IKEA KUNGSFORS, een paar tiewraps en een boel viltjes tegen krassen:

6 Likes

Yess daar is ie dan. Wat een super mooi tafeltje is het geworden. Was leuk!

2 Likes