MakerSpace Haagse Hout

Top! Zelf ben ik (Wubbo) er alleen van 11 tot 12 maar Peter is er wel. We houden contact!

Vandaag gesproken met twee studenten van de TU Delft over hun project waar ze mee aan het werk zijn. Dit project is een enclosure om een 3d printer heen die de (schadelijke) lucht die een 3d print produceert filtert. Wellicht is hun oplossing een beetje over-engineerd, maar ze hebben mijn sympathie, omdat een schone werkplek belangrijk is. De MakerSpace blijft met ze in contact en tzt. hebben wij hun enclosure bij ons staan, waarmee we hopelijk hun goeie feedback kunnen geven. Voor meer info: https://clura.dev

2 Likes

We gebruiken bij RevSpace de BentoBox, een luchtreinigertje voor in de Bambu X1 Carbon die van zichzelf al een enclosure heeft. Voor ons gaat het vooral om fijnstof (nanoplastics); we hebben het koolstoffilter er wel bij, maar we printen nauwelijks plastics waarbij dat nodig is.

1 Like

Top! Wij zullen voor dit project feedback geven aan de ontwikkelaars. Als jullie nog aanvullende opmerkingen hebben mbt. print lucht filteren dan horen we(ze) die graag.

De MakerSpace heeft een vraag gekregen van (Pepe) die op zoek is naar iemand die hem kan helpen bij het maken voor een Arduino project voor zijn act. Nu hebben wij als MakerSpace niet veel kaas (nog) gegeten van Arduino, maar is er miss. bij RevSpace iemand die Pepe wil en kan helpen hierbij. Ik lees graag jullie antwoord!

We gaan beginnen met ons 3d animatie project in Blender, dus als je iemand kent (of jezelf) die daar ook een steentje aan zou willen bijdragen, spread da word!

Vandaag weer een goeie workshop lasersnijden kunnen geven en weer toffe nieuwe mensen kunnen ontmoeten.

2 Likes

Een vraag van een contact van de MakerSpace: hij heeft een standaard printer over, heeft iemand bij RevSpace daar wellicht behoefte aan?

Print ie standaarden zoals de NEN1010?

(Wat is een standaardprinter?)

De space heeft geen printer meer nodig maar het ding is als ie nog courant is welkom op de free stuff.

4 Likes

hoe groot is die :

Formaat weet ik zelf niet, maar anders plaatsen we deze wel in de free stuff kast. En als ie er over een maand nog staat neem ik ‘em weer mee. Tot snel in ieder geval!

2 Likes

Gisteren weer een leuke workshop gegeven dit keer de eerste voor Blender!

3 Likes

Superleuk!

Echt leuk! Heb je slides hiervan die je kunt delen? (voor eigen gebruik?)

Nee sorry geen slides voor referentie, het was eerder de flow van de workshop die het ritme en richting bepaalde. Maar ik denk dat we snel wel weer een nieuwe workshop gaan geven dus komt goed!

We houden ons niet alleen bezig met lasersnijden of 3d printen, maar ook nu onder andere met Jesmonite gieten. Wel een ander soort uitdaging, maar groeien in expertise is groeien als mens.

Ik wist niet wat het was maar, Jesmonite is een veelzijdig gietmateriaal dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld epoxy giethars, beton of gips gieten. Het unieke aan Jesmonite is dat het ondoorzichtig en mat opdroogt voor een trendy effect. Met Jesmonite kun je eenvoudig prachtige en unieke projecten gieten, van sieraden tot schaaltjes, van tafelbladen tot onderzetters. Jesmonite is eenvoudig te bewerken en kan in bijna elke vorm worden gegoten, daarnaast is het waterdicht, milieuvriendelijk en kan het voor buiten- en binnenprojecten worden gebruikt. Omdat Jesmonite uit twee componenten bestaat; een base (gipspoeder) en een liquid (op acrylbasis) is het veilig in gebruik en bevat het geen schadelijke chemicaliën of oplosmiddelen zoals epoxy giethars of andere gietmaterialen.

3 Likes

We hebben weer een workshop Blender kunnen geven!

Volgende week: workshop 3d print.

1 Like

Morgen (zaterdag 21-2-2026) geven we: (Arush, miss wel bekend bij jullie) een workshop Arduino voor beginners voor meer info:

1 Like

De workshop was een succes, Arush heeft het geweldig gedaan!