Meshtastic/Meshcore infrastructuur voor de space

Ik zou graag beide protocollen willen ondersteunen op de space, en ik denk dat er meer mensen interesse hebben. Maak je kenbaar en deel je inzichten.

Van @Ranzbak kreeg ik de tip voor de WiFi LoRa 32(V4), ESP32S3 + SX1262 LoRa Node, Meshtastic and LoRaWAN Compatible – Heltec Automation als fijne module om mee te werken. Ik zou toe willen werken naar dat we een router op het dak hebben om aan te sluiten bij het mesh dat al in de regio is. We hebben al wat antennes en dingen op het dak staan, namelijk oa een lora gateway van @bertrik en @Crashjuh iirc.

Ik ga voor mezelf 1 of 2 van die Heltec dingen bestellen, wil je meebestellen vanavond nog laat het dan weten. Delen we verzendkosten.

3 Likes

Leuk, doe er maar eentje :slight_smile:

Ik zie ook andere bestelopties. Zoals HELTEC WiFi LoRa 32 V4 SX1262 LoRa Node Meshtastic LoRaWAN GPS Include – OpenELAB Technology Ltd.

Geen idee verder of het een goede toko is, maar misschien ook het overwegen waard.

Ik wil er ook eentje. In EU moeten we blijkbaar de 863~870MHz versie hebben, maar ik zie er alleen geen IPEX antenne voor?

Die met GPS included lijkt me slimmer idd. Iedereen akkoord met de dus iets duurdere?

Ik bestel voor 868mhz, want dat is wat er nodig is. Er zit een antennetje bij voor het eerste geklooi, we kunnen later altijd upgraden.

Ik heb nu:

-Bas

-Sting

-Bigmistake

-Wheeze

1 Like

Dat zijn inderdaad de bordjes die je moet hebben nu. Duidelijke verbetering t.o.v. v3, hoewel er nog wel wat kinderziektes gemeld worden. Zal waarschijnlijk een kwestie zijn van firmware aanpassen. De v4 heeft meer vermogen bij zenden (27 tegen 22 dBm) en de ontvangst is ook wat beter.

In principe kun je heel veel bordjes nemen, ze zijn vaak gebaseerd op een SX1262 i.c.m. een ESP32-S3 of nRF chip. ESP32-S3 heeft voordeel van makkelijker te programmeren, nRF is een stuk zuiniger met stroom en dus handiger voor mobiele toepassingen. Voor deze bordjes is Meshtastic en Meshcore beschikbaar.

Voor een overzicht van andere courante bordjes kun je hier kijken: Met LoRa Verschillen zitten in display, al dan niet GPS, al dan niet wifi, SMA of Ipex (met verloopkabeltje) en stroomverbruik.

Inderdaad @Ranzbak is goed los in de materie, weet ik uit eerste hand.

Op zich ben ik wel geinteresseerd om mee te bestellen (al ben ik al rijkelijk voorzien). Twee stuks is denk ik wel goed, als het niet erg is als het eventueel even blijft liggen als ik niet in de gelegenheid ben naar RevSpace te komen.

1 Like

Ik wil er ook eentje. In EU moeten we blijkbaar de 863~870MHz versie hebben, maar ik zie er alleen geen IPEX antenne voor?

Bij alle bordjes die ik tot nu toe gezien heb, is een verloopkabeltje van Ipex naar SMA female meegeleverd.

Ik heb bij Heltec direct 5x de WiFi Lora32 V4 868mhz en 5x de GNSS module besteld. Ik was 180 euro kwijt, dus 36 pp. Ik heb de BTW zo te zien al betaald.

Ik zal straks @sting , @bigmistake en @Wilbert een betaalverzoekje sturen.

Voor de node en gateway @RevSpace zijn er nu ook twee buiten antennes onderweg

Crashjuh

Voor de node en gateway @RevSpaceRevSpace zijn er nu ook twee buiten antennes onderweg

Als het niet te hard tegenzit, heb je alleen een antenne nodig voor de gateway (MC: repeater, MT: client (base)). Deze is vanaf binnen makkelijk bereikbaar vanaf een node met de meegeleverde (beroerde) antenne.

Anderzijds kun je natuurlijk voor beide protocollen een aparte antenne nemen. Al is het mij gelukt om beide te draaien op dezelfde antenne. Heb je wel een Wilkinson power divider en het liefst een LNA nodig. Ook kan een goed filter nooit kwaad voor ontvangst.

Gewoon twee antennes, omdat de radio’s zo dicht mogelijk bij de antenne’s gaan komen, dit omdat er anders veel te veel coax kabel nodig is om naar binnen te komen met daardoor veel te veel verlies.
Voor een configuratie met één antenne en een combiner kijken we later wel en een LNA is dan ook nog niet nodig maar 868 MHz in-line filtertje is wel een optie ja en graag zelfs, en daar doe ik dan ook nog protectie bij om te harde signalen kort te sluiten om de ingangen van de receivers niet om zeep te helpen.

Crashjuh

omdat ik dit ook wel een leuk iets vind, heb ik mijn bornhack2025 badge met meshcore geflashed, en ook een ‘kapotte’ lilygo t-echo gefixed en aangezet.

Vanuit de hoofdruimte krijg ik wel verbinding met een aantal repeaters als de lilygo in het raam staat. met de bornhack 2025 badge helaas niet.

Maar dat geeft in ieder geval aan dat het zeker mogelijk is vanuit hier :smiley:

Waarschijnlijk kun je die bornhack 2025 badge prima gebruiken als je de t-echo als repeater flasht.

Wat in het algemeen gedaan wordt met MeshCore:

• Een repeater op een hoog/vrij punt bij het huis (liefst buiten)
  • Een ‘companion radio’ bij je op je bureau/bank/….

Dat is het cruciale verschil met Meshtastic: verschillende firmwares voor deze rollen, waarbij repeaters duidelijk andere functionaliteit hebben dan companion radio’s.

De repeater wil je zo goed mogelijk contact laten maken met andere repeaters; de companion radio neem je met je mee en hoeft slechts een repeater te kunnen bereiken. Repeaters hebben doorgaans goede (grotere) antennes, de companion radio kan gebruik maken van de beroerde (maar kleine) meegeleverde antenne.

Ik kwam bij Heltec dit prachtige ding tegen: MeshTower – Heltec Automation

Zo te zien is dan alles kant en klaar, moet er alleen nog software opgeknald worden. Is dat geschikt als MeshCore repeater? Want dan moeten we gewoon wat tientjes ophalen met elkaar en kunnen we los op de space. Lijkt me fijn dat we geen kabels hoeven te trekken, en gewoon op de zon aan de gang kunnen.

Update: ik zie dat er al meshcore firmware voor is.

Geeft dat zonnepaneel geen rf schaduw voor de antennes?

Ik heb op de wiki een tientjesactie gestart. Leg jij ook tientjes in? We hebben er 23 nodig, tenzij er mensen meuk willen meebestellen om verzendkosten te delen.

Meshcore - RevSpace

Dit lijkt me een prima ‘stand-alone’ oplossing. Geen coaxkabel nodig met behoorlijke verliezen op deze frequentie, geen voedingskabel. Met een beetje geluk is de Bluetooth goed genoeg (externe antenne mogelijk) om op afstand te beheren. Hooguit zul je erbij moeten voor nieuwe firmware of (het zal hopelijk niet vaak gebeuren) een harde reset. En ik vraag me net als @Wheeze_NL af in hoeverre de antenne geblokkeerd wordt. Eventueel kun je wel de antenne ietsje weg plaatsen, het werkt waarschijnlijk met een gewone N-plug.

Er zijn nog andere, soortgelijke oplossingen te koop. En je kunt het eventueel ook zelf bouwen.

Hoe werkt dat eigenlijk, zo’n tientjesactie? De grap is: als hij eenmaal hangt, kan iedereen er gebruik van maken. Tientje betaald of niet. Ook mensen buiten RevSpace. De dekking is waarschijnlijk een kilometer of meer in de omgeving. (En veel verder voor andere repeaters.)

1 Like

Klopt, het is een crowdfund en daarna ‘eigendom’ van de space en inderdaad iedereen mag er dan gebruik van maken.

Het is een manier om leuk speelgoed/gereedschap in te kopen eigenlijk.

Ja, zo werkt dat, basically sponsor je als inlegger dan een deel van zo’n tool omdat je het cool vindt dat te hebben voor de space.

1 Like