Na een aantal keer een PCB met een USB-C er op te hergebruiken als voeding voor een protobordje heb ik een makkelijkere oplossing bedacht:
Een ‘breadboard-style’ protoboard met een 5V en een 3v3 rail gevoed vanaf USB-c.
Behalve de voeding heeft het bordje ook een (groene, low intensity) power indicatie LED, een LED die voor iets anders gebruikt kan worden en drie knopjes.
Wat gaaf! Ik vroeg me af: hoeveel kost zo’n bordje ongeveer per stuk als je ze laat maken?
Daarnaast viel het me op dat je bij de GitHub repo met het ontwerp geen licentie vermeld hebt. Misschien was dat de bedoeling, maar een licentie maakt wel wat duidelijker wat andere mensen er wel en niet mee mogen doen .
Ik zit er ook niet diep in, maar de Open Source Hardware Association (OSHWA) adviseert om bijvoorbeeld een van de CERN Open Hardware Licenses te gebruiken, die in een permissive, weakly- en strongly-reciprocal versie bestaat. Zie Best Practices for Open Source Hardware 1.0 onder “Licensing your Designs”, en ook de aanbevelingen voor licenties onder de OSHWA-certification: OSHWA Certification Process - Hardware (onder “Licensing”)
Ik heb zeker interesse. Met de STM32F042G6 zie ik? Zou het nog meerwaarde hebben om een crystal toe te voegen voor hogere clock? Uit mijn hoofd kan je met de internal clock niet hoger dan 8MHz, weet niet of dat genoeg is voor de meeste dirty prototypes.
Ik heb er 30 besteld, ze doen 48MHz zonder extern crystal, (en ook USB full-speed zonder crystal).
Ze kosten 5 EUR per stuk (kostprijs naar boven afgerond)