Ik heb sindskort een nieuwe EV en deze heeft V2L, dat is natuurlijk super cool.
Ik vroeg me af of er een zuivere sinus uitkomt, ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Nu is het 30 jaar geleden dat ik voor het laatst een oscilloscoop heb aangeraakt.
Wie zou het leuk vinden om mij te helpen om te kijken wat voor spanning uit die V2L poort komt van mijn EV? En dan iemand die wel (nog) weet hoe je een oscilloscoop gebruikt zonder hem te slopen. (voor dat laatste vrees ik als ik zelf ermee aan de gang ga).
Oh ik kan misschien de specs opzoeken, maar waar is de fun van?
Ja, dat kan. Wellicht kun je de scope direct poweren met de V2L functie.
De ground van elk kanaal van de scope hangt ook direct aan de ground van netspanning van de scope, met heel weinig ohms.
Voor netspanning-meting kun je het beste een/de high-voltage probe opzoeken in de meetgerei lade/kast. Ziet er zoiets uit: External Image
Met een AC stroomtang stroom naast de spanning meten - ik weet niet zeker of we daar het uiste type voor hebben. De ACS Current probe - RevSpace is op het randje, maar heeft een veilige setup nodig - niet zomaar op straat met losse draden gebruiken!
Kijk of L1 en N gespiegeld zijn tov de earth van de V2L functie, of dat de N heel dicht bij de earth ligt.
Bij veel en puur resistief vermogen (waterkoker)- kijk of het signaal beter wordt, conversie zou ook efficienter kunnen worden.
Sommige (en veel zwaardere, 700+ watt) voedingen hebben ook een ‘PFC’ of power-factor correctie die ook een schoner / meer resistief signaal op kunnen leveren.
Een op het oog smerig signaal kan worden veroorzaakt door zowel load als de source - een 5 watt ultracheap USB lader zonder andere loads erbij trekt misschien enkel op de 230V pieken stroom
Een ouderwets lasapparaat maar even niet proberen, een nieuwer lasapparaat gaat misschien nog net
Check vooraf hoe overcurrent wordt gedetecteerd door de auto. Gebruik de variac als externe ‘stoppenkast/aardlek’ - zie werkplaats of hoofdruimte - ding weegt 20+ kilo.