Onderdelenkofferkist revisit light

Ik ben al een tijd tevreden eigenaar van best veel Allit Flex 37 assortimentkoffers (net zoals de space). Voor de space heb ik samen met Juerd een paar jaar terug de onderdelenkofferkisten ontworpen.

Vanavond heb ik een light versie van die kisten gemaakt, met een kleine twist: beide kanten krijgen een uitschuifbare plank om de koffer op te zetten. De kist komt namelijk in de supersamla kast en daar is geen horizontaal vlak om even een koffer te openen en iets te pakken.

Ik ga nog een paar kleine tweaks doen want de onderste koffer schuurt nu een beetje op de laderails, en de plank is ook nog niet optimaal gezien de koffer er net niet lekker op staat. Zodra het ding helemaal naar m’n zin is zal ik wel een bouwplannetje maken dat de andere Allit Flex liefhebbers op de space ook dit kistje na kunnen maken. (en ik moet er sowieso voor mezelf nog wel een stuk of twee maken)

Alles is gemaakt van 12mm en 9mm berken multiplex. De legplank is 18mm. De laderails is van Hettich: HETTICH Ladegeleider KA5632 300 mm staal verchroomd, 2 stuks kopen! | HORNBACH . Verder heb ik de zaagtafel, een spijkerpistool, houtlijm en een (slag)schroevendraaier gebruikt.


1 Like

En ook een grote twist, die je niet hebt vermeld, maar die denk ik interessant is voor wie mee leest: voor de space hebben we sleuven gefreesd in dikke zijplaten, in de versie van Bas heeft hij plankjes op elkaar geplakt om uiteindelijk dezelfde functionaliteit te krijgen. Dat is wat minder strak om te zien, maar wel significant goedkoper en sneller.

1 Like

Precies. En dat minder strak valt best mee. Wel zware voorwerpen in de onderste lade, anders valt de constructie om.

En mochten de hoeken niet stijf genoeg blijken te zijn, dan zijn daar mooie simpele oplossingen in hout voor.

:wink: Snah

Even in Fusion zitten prutsen met een verbeterde versie: