Mijn smartphone is aan vervanging toe, ik heb nu een OnePlus nord 3 5G en ben wel tevreden hoewel die nu kuren begint te vertonen.
Maar wat is een goed alternatief? Oneplus stopt helaas in Europa (en de VS?) dat wordt het dus niet meer. Ik wil wel een android toestel, maar absoluut geen samsung.
Verder wil ik dat die niet a te groot is en ik wil er ook niet belachelijk veel uitgeven, gezien de prijzen van sommige high end toestellen.
Heeft iemand een goede tip wat ik eens kan overwegen?
Tja… is nogal afhankelijk van wat je belangrijk vind… je hebt al prima low-end phones voor 100,- … en je kan ook zo 1500,- uitgeven voor een flagship. Zelf heb ik de pixel 9a (net onder de 400,-), met grapheneOS erop, omdat ik expliciet GrapheneOS wil hebben (en de keus dan nogal beperkt is).
Ik heb zelf een Fairphone 5, ik zou nu voor de 6 gaan.
Ideologisch zo netjes mogelijk gemaakt, stock Android , uiteraard ultiem repareerbaar en van een .nl bedrijf.
Mogelijk net boven je gestelde budget.
Zoals Foobar al zei, het is maar wat je belangrijk vindt.
Voor mij werkt het vlekkeloos, en ik vind het duurzaamheids aspect heel belangrijk.
Heb een keer de usb connector vervangen, ivm fysieke schade. Letterlijk 5 min werk, heb mijn oude one plus one ooit afgeschreven omdat de usb poort wissel te moeilijk was.
Zelf gebruik ik een Pixel met GrapheneOS, die hebben meer aandacht voor security. Zonder Play services, ik haal alles uit de FDroid store. (op de KopieID app na…)
Ik ben zelf al een paar jaar heel tevreden met mijn Fairphone 5. Heb die destijds vlak na de lancering gekocht. Mocht je geïnteresseerd zijn in een nieuwe Fairphone, dan kan ik (of iemand anders met een Fairphone) een referral code voor je maken zodat je 50€ korting krijgt op een nieuwe Fairphone 6(+).
I was in the same boat a month ago… I am extremely happy with my OnePlus 8, and finding an alternative seems difficult (especially if, like me, you like the physical slider).
My 4 finalists were:
Google Pixel, because of Graphene, maybe in the future
Fairphone, because of all said above
Sony Experia V, X is just too expensive,and V is small and compact with SD card
another OnePlus (12-13)
At the end I went for the Google Pixel 8 and to be honest I am not very happy. The whole experience is just not OnePlus. You can’t disable the drawer, there is no turn on/off NFC button… It just does not click for me.
I will try to survive with the Pixel for a wihile and see how it goes.
Iets meer dan een jaar geleden heb ik een tweedehands Pixel 8 genomen.
Pixel, omdat Google-hardware vanwege GrapheneOS, dat vooralsnog alleen daarop draait, heel paradoxaal de beste manier is om Android te draaien en Google toch in het gareel te houden.
Tweedehands, omdat nieuwe dingen kopen nergens voor nodig is. We zijn op 't punt gekomen dat ik praktisch niks van nieuwe hardware daadwerkelijk nodig heb. Dus dan ga ik voor duurzaam (en goedkoop): gebruikt en nog genoeg jaren support. Ik reken de prijs van een telefoon niet in eenmalige €, maar in €/maand uitgaande van hoe lang 't nog gesupport wordt.
Als ik nu een nieuwe telefoon zou zoeken, zou ik weer voor een Pixel 8 gaan. Dat lijkt nog steeds de sweet spot te zijn. Ze staan voor rond de 240 € op Marktplaats en worden ondersteund tot oktober 2030: circa 5 €/maand.
You can either install a completely different OS (like Graphene), or just a different launcher (I prefer Milkilauncher, it’s in the play-store / fdroid)
De pixel is iets waar ik wel al over nagedacht heb, maar vaak vallen de specs tegen en vind ze ook wat groot. Maar duik er toch even in.
Fairphone is ook de moeite waar om toch te overwegen, in het verleden wel eens ervaringen gelezen dat het tegen viel qua snelheid, maar wellicht is dat nu minder het geval.
En alsnog toch nog een keer voor een OnePlus gaan, is eigenlijk ook weer actueel geworden. Er is belooft dat er nog ondersteuning blijft voorlopig
Iets wat ik nu wel heb (dual sim) en enigszins gebruik heeft de pixel en de fairphone niet voor zover ik zag.
Ik wil ook veel intern opslag, gekloot met sd kaartjes werkt uiteindelijk niet lekker is mijn ervaring.
Dat is iets waar de pixel en fairphone ook wel in kunnen voorzien.
Nogmaals dank allemaal! ik heb weer wat te bekijken en te beslissen.
Ik weet dat de fairphone 6 e-sim ondersteunt, dus dan kun je één fysieke, en één e-sim gebruiken. Maar dit geldt waarschijnlijk ook voor andere telefoons zo.
Over FairPhone gesproken… Heeft iemand ervaring met hoe je een FP6 (oid) met e/OS of een andere de-googled OS kan voorzien?
Ik heb nog een FP6 liggen die ik graag van de huidige Google-enabled OS wil ontdoen. Een tijdje terug liep ik vast op de site waar ik de boot unlock code zou kunnen verkrijgen.
Pixel heeft dual sim, waarbij 1 een echte en de andere via eSIM. Mijn primaire telefoonnummer is een echte SIM, wat ik handig vind omdat ik die in geval van kapotheid wil kunnen overzetten naar een andere telefoon. Daarnaat heb ik nog een prepaid telefoonnummer op een ander netwerk, en die is wel via eSIM. Dat had weer z’n eigen voordeel, namelijk dat ik het vanuit m’n tent tijdens de opbouw van WHY2025 kon bestellen en meteen kon gebruiken, toen ik ontdekte dat in het hoekje waar mijn tent stond beter met KPN kon werken dan met Odido.
@gny ik heb /e/OS op meerdere fp2 en fp3 telefoons gezet. Als je een keer langs de space komt als ik er ben dan wil ik wel helpen met je fp6 unlocken em /e/OS er op zetten.
Bijv. komende vrijdag middag / avond. Drop me anders even een DM of IRC message om een afspraak te maken.