Project Decennium remix

Wat nog geen twee weken geleden begon als een oefening in het upgraden van GitHub - revspace/decennium-kicad: hoera10jaar badge kicad design naar Kicad 7 en alle DRC/ERC fouten oplossen eindigde in een zo goed als complete redesign. Toen maar de pcb besteld en hedenavond in elkaar gezet.

De esp32 is vervangen door een esp8266 wemos d1 mini. De RG-leds in matrix opstelling zijn vervangen door SK6812 RGB neopixels. De SK6812 leds zijn reverse mount, dat wil zeggen dat ze aan de achterkant van de PCB zijn gemonteerd en door de PCB heen kijken naar de voorkant.

Resultaat is mijn eigen space state overzicht voor thuis.

PCB: GitHub - atoomnetmarc/Project-Decennium: Remix of Project Decennium
Firmware: GitHub - atoomnetmarc/Project-Decennium-Firmware: Firmware for the remix of Project Decennium.

3 Likes

Mooi eerbetoon en leuke remix!

Tip voor de volgende iteratie: Volgens mij kun je prima door PCB materiaal heen schijnen. En anders kun je door bv piepkleine gaatjes te boren alsnog het licht doorlaten. Dan zijn je reverse-mount leds NOG leuker :slight_smile:

Welk partnummer hebben deze leds en zitten ze in de assembly van JLC? Of heb je reguliere SK6812 leds zelf gewoon ondersteboven er in gesoldeerd?

2 Likes

Tof!

Mag ik vragen waarom je over bent gestapt op een ESP8266?

Wellicht maak ik er ooit 1 met mijn lokale “space” erbij als ik er ooit een Space-State schakelaar kan invoeren.

1 Like

Dankje!

Ik heb voor mijn pcb de leds besteld op Aliexpress, maar LCSC ze ook: SK6812MINI-E OPSCO Optoelectronics | C5149201 - LCSC Electronics
Van datasheet op LCSC heb ik de footprint gemaakt en die in mijn Kicad git gezet: GitHub - atoomnetmarc/ATOOMNETKICAD: This repository contains my personal collection of Kicad symbols, footprints and 3d models.

De SK6812MINI-E zijn bedoeld om ondersteboven in de pcb te monteren, ze komen dan een beetje in het gat van de pcb te hangen.

Dankje!

Een esp32 is veel krachtiger dan nodig om die paar ledjes aan te sturen. Een esp8266 is meer dan snel genoeg.

Als ik heb goed onthouden heb was er voor een esp32 gekozen voor de originele Decennium - RevSpace omdat die gerecycled konden worden van een ander project.

1 Like

Leuk project!

Als ik het me goed herinner waren de ESP32’s gesponsord door Espressif zelf. Voor het aansturen van de ledjes was de 2e core van de ESP32 heel erg nuttig, omdat we voor gemultiplexte matrix hadden gekozen. Als er niet een dedicated core was voor het snel genoeg laten knipperen van de ledjes om de illusie van een continu brandend lichtje in stand te houden, zou je alle vertraging van het afhandelen van netwerkverkeer terugzien als irritante flikkeringen.

Omdat je in je remix hebt gekozen voor adresseerbare ledjes met hun eigen PWM IC’s erin, heb je daar geen last van, en kun je inderdaad met een simpelere MCU werken. Maar als je die PWM-controllers meetelt heb je eigenlijk stiekem 15 cores :stuck_out_tongue:

(We hadden overigens geen adresseerbare ledjes gekozen omdat die altijd RGB zijn, en ik graag met rood/groen/geel een herkenbaar uiterlijk wilde zonder dat blauw een betekenis zou gaan krijgen of dat het het duizendste regenboogdisplay zou worden. En de namen van de spaces stonden op de achterkant, met in de MQTT-communicatie de plaatsnamen in plaats van spacenamen, om flexibeler te kunnen zijn als nieuwe spaces dode spaces vervangen, al is dat vooralsnog niet nodig geweest.)

2 Likes

Bij nurdspace hangt zo’n sensor bordje 1.49€ |TCS34725 Kleur Sensor Erkenning Module Rgb Development Board Iic Voor Arduino STM32|development board|module boardmodule rgb - AliExpress (TCS34725) in combinatie met esphome. Daarmee kan je het lichtniveau meten maar ook de ‘kleur’ van de space (commando !spacehex in #nurdspace), dat zal een soort 1-pixel camera-gemiddelde zijn.

Met een RGB ledje per space zou je die dan visualiseren op de badge :slight_smile:

2 Likes

Leuk idee :slight_smile: