Raaminzet met afvoer voor de portable airco

Het was weer HEET en wordt vast opnieuw heet de komende maanden.
Mijn nieuwe kamer verzamelt helaas ook graag hitte en koelt na een paar zonnige dagen niet meer onder de 28/29°C, dag en nacht. Vandaar dat de mobiele airco weer tevoorschijn gehaald is.

Inspiratie

Ik heb een groot (100x150cm) draai/kiepraam. Een plank die dat kan vullen wordt snel duur, dus ik ben voor een combinatie van een paar meubelpanelen gegaan. Goedkoop, en gelijk gemelamineerd dus ik hoef niet meer te lakken/verven.

Paar extra planken erachter, montagekit, schroeven en handgrepen:

Met de decoupeerzaag de benodigde cutouts gemaakt:

150mm lamellenrooster, met rubberen dempertjes en lube tegen lawaai:

In het raam, piest precas:

Ik heb rondom drie schuifjes gebruikt die met de dikte van de plaat precies goed uitkwamen om achter bestaande hardware te haken:

Onderaan een random omgebogen hoek-ankertje:

Done!

Van buiten:

3 Likes

Leuk! En wat een grote, zware plaat is dat geworden, zeg. Hoeveel weegt ie?

Een jaar of 10 geleden heb ik ook zo’n plaat gemaakt, en een paar jaar geleden heb ik die geüpgraded vanwege de dikkere slang van m’n huidige mobiele airco.

Volgens mij hebben we dezelfde leverancier, want ik zie wat gelijkenissen :slight_smile:


Zelfs de schuifjes zijn volgens mij hetzelfde. Al zie je ze bij mij niet zitten, omdat ik het geheel rondom met ducttape heb afgeplakt.

1 Like

Misschien dat ik een keer zoiets maak maar dan met een kattenluik. Hoe zorg ik er voor dat het niet minder inbraakveilig is dat mn raam wat er normaal zit?

In het kort: veel :sweat_smile:
Hij weegt iets meer dan handig is om regelmatig te verplaatsen, maar gelukkig hoeft dat ook niet. Ik laat hem waarschijnlijk in het raam zitten tot het warme seizoen voorbij is, op de periode dat ik op vakantie ga na.

Aan de hand van het gewicht van de losse meubelpanelen zal het geheel ongeveer 20 à 25 kg wegen.

Misschien leuk om de prijs gelijk te vermelden: ongeveer 55€ aan hout, 19€ voor het lamellenrooster en nog eens 20€ aan hardware en afwerkingsspul.

Ik heb alles bij de dichtstbijzijnde bouwmarkt gehaald. Het kan vast goedkoper maar ik vond dit een prima prijsje en wilde het graag snel en fietsbaar houden.

1 Like

Zorgen dat het op een verdieping is helpt… Maar da’s dan weer niet handig met een kattenluikje :). In het algemeen: het gaat niet zo inbraakwerend zijn als een gesloten kozijn, tenzij je de plaat rondom daadwerkelijk vastschroeft (met lange schroeven) in het kozijn. En dan is het weer niet zo tijdelijk, en kun je wellicht net zo goed een gat in je muur maken…

1 Like