Tientjes voor Zeefdrukken

Ik wil graag zeefdrukken kunnen op de space.

Zeefdruk set - BASIC 2.0 voor textiel startsetje kost 160 euro. Wordt er meer opgehaald, dan gaan we eerst een paar extra kleuren meebestellen en daarna een upgrade in de set zoals Zeefdrukmachine HDT150 om het nog toffer te maken.

Naam Bedrag Betaalwijze
Bas 20 Tikkie/Revbank
mrtijn 10 revbank
sting 10 Tikkie
jelle 10 revbank
Kartoffel 10 revbank
hansg 10 revbank
CH23 20 revbank
eloy 10 revbank
oops 10 revbank
hvwees 10 revbank
pinoaffe 10 revbank
Jij? 10

Daarnaast kan ik ook extra ramen mee bestellen, dat doe ik sowieso voor mezelf.

Naam Producten
Bas Aluminium zeefdrukraam 55T

Ik maak er een wiki van, dan kun je jezelf erbij zetten.

5 Likes

Leuk idee! Ik heb ook ooit eens kort nagedacht hierover, maar me er verder niet in verdiept hoe het allemaal precies werkt. Ik leg graag een tientje in :slight_smile:.

1 Like

Leuk! Ben bereid om meer in te leggen als dat nodig is, maar ik houd het eerst bij een tientje.

1 Like

Even een update: ik kwam na een tip van @Boekenwuurm tegen dat je prima je zeven kunt laseren. Dus in plaats van belichten enzo. De ‘truc’ is dat je RVS gaas inspuit met acrylverf, en de verf dan weg lasert.

Als testje heb ik een rakel, 1 bus witte inkt en een vierkante meter gaas gekocht. Mocht de proef lukken dan kom ik wel langs met de pet om een complete setup te maken.

Ik hoop dat het lukt want niet hoeven klooien met de traag drogende foto-emulsie die je dan weer moet belichten etc etc zou enorm efficient zijn. We gaan kijken!

3 Likes

Vandaag een raampje geklust, met random verf ingespoten en gelasert. Daarna op wat stof en papier gedrukt. Great succes voor de eerste poging!

4 Likes

Mijn probeer-raam, de inkt en rakel staan op een projectplankje, ik wil je uitnodigen zolang er nog ruimte op het raam is ook even een eigen ontwerpje te laseren (fill 100mm/s, 10% werkt) en dan het zelf op een stukje textiel te drukken. Ik weet al dat je de stof een beetje wilt spannen en bv op een plaatje karton wilt leggen zodat het echt tegen het gaas geduwd wordt. Verder lekker experimenteren. Have fun! Let op: je hebt echt heel weinig inkt nodig. Mocht je een van de andere ontwerpjes op de plaat niet willen afdrukken: even afplakken met plakband schijnt te werken.

Na ‘overnight’ drogen even afbakken met de heat-press. De fabrikant spect dit:

100% katoen — 150° gedurende 1 minuut
triblend — 150° gedurende 1 minuut
polyester mix — 150° gedurende 40 seconden
1 Like

wat cool is dit. ik wil zeker mee betalen om dit op de space mogelijk te maken. en nu blijkt dat dat een stuk beter nog “gebeund” kan worden (wat ik altijd ontzettend gaaf vind) zal dat de kosten per raam ook veel aantrekkelijker maken denk ik.

Nou ja, staalgaas is duurder dan kunststof. Maar ik denk wel dat als we er achter komen hoe we het staalgaas weer kunnen ontdoen van de verf, het wel prima duurzaam kan zijn idd.

moet het ontdaan worden van de verf, of kan een ‘gebruikt’ raam gewoon ‘bijgeverft’ worden?

Goede vraag. Ik stel voor dat we dat gaan testen zodra dit testraam redelijk vol zit met random ontwerpjes.

We have printed one t-shirt with the cat, the logo and hello on it. I may want to print another revspace t-shirt while it’s still set up, so I may come to try doing that on Tuesday evening. Along with at least one other possible project, I think. But I’m also curious to see the process of preparing the screen so…

1 Like

Don’t forget to cure/bake it after letting it dry overnight!

The current sieve will be painted again next time i’m at the space, to see if you can reset a sieve.

After that i’m going to make a bunch of sieves i think.