Mijn scriptiebegeleider gaat binnen 24 uur zijn proefschrift verdedigen en (hopelijk) promoveren.
Tijd om een last-minute cadeautje te maken!
Mijn plan is om een klein trofeetje te lasercutten met een verwijzing naar zijn onderzoek.
Tijdens mijn afstudeerproject heb ik voor de grap een keertje stickers laten drukken:
Na wat snuffelen rond de lasercutter kwam ik een mooi stukje mat groen plexiglas tegen, wat me op het idee bracht om een inleg van het ‘schuko hoofdje maar dan een condensator’ beeldmerk te maken.
Transparante grafsteen basis met een snelle gravure en presto. Moet lukken toch?
Aan de slag
Materiaal: reststukjes mat groen en doorzichtig PMMA, ongeveer 5.8mm dik.
Voor de inleg is het belangrijk om uit te vogelen wat de kerf (breedte) van de laserstraal is, i.e. hoeveel materiaal tijdens het snijden verdampt. De gesneden vorm komt hierdoor aan beide kanten de halve kerf te smal uit, terwijl de uitsnede 2x de halve kerf groter wordt. Als je goed passende onderdelen wilt moet je hier rekening mee houden.
Na het uitvogelen van de juiste speed/power settings heb ik Lightburn vertelt om een 20x10mm rechthoekje uit te snijden. De langste zijde kwam op 19.6mm uit, dus een kerf van 0.4mm.
Voor wat extra marge ga ik uit van een 0.2mm kerf, en voeg ik een 0.1mm in- of outset rond alle snijlijnen toe.
Er zat geen beschermfolie meer op het plexiglas dus ik heb het als eerste even bedekt met schilderstape om rokerige neerslag te voorkomen en de gravure strak te houden:
Snijden en graveren:
Alle onderdelen, na het verwijderen van de tape en schoonmaken:
Omdat de laserstraal niet geheel parallel is lopen de gesneden randen een beetje taps toe.
Voor de transparante condensator-inleg kwam dit heel goed uit en paste alles geweldig in elkaar zolang ik het in de juiste richting in elkaar schoof.
Om de groene cirkel goed vast te zetten had ik wel een drupje lijm nodig. De ‘grafsteen’ paste dan wel weer perfect in de basis.
A je to buur!
Lasercutter instellingen
Voor 5.8mm transparant / mat groen PMMA, met een laagje action low-tack schilderstape:
Snijden
- Setting: line
- Snelheid: 7 mm/s
- Power: 30%
- Passes: 2
- Z-step per pass: 1 mm
Graveren
Run 1
- Setting: fill+line
- Fill:
- Snelheid: 80 mm/s
- Power: 7%