Vinyl Recording / LP luisteren

Geen idee wat ik als titel moet opgeven, maar ik zoek een simpelere manier om LP’s / Vinyl te recorden en dus te preserveren.

Ikzelf kan wel een wirwar aan draden trekken, maar wellicht hebben jullie zelf betere manieren.

In het ergste geval wordt het zoals ik het nu zou doen, maar erg lomp:

Platenspeler –[tulp] → AMP –[Aux6.35 / 3.5mm] → cheapo 3.5mm aux usb hub-> laptop.

of Platenspeler->AMP->Laptop

Nadeel:

Hoop ruis, hoop volume issues ook

platenspeler > phonoamp > recorder

of als je een phonoamp hebt die ook usb heeft dan kan dat ook, moet ff kijken of ik de mijne nog ergens heb. was zo’n ding: | ART Pro Audio

ruis ontkom je bijna niet aan en dit zul je zelf moeten nabewerken, maar voordat je opneemt je plaat goed schoonmaken (zachte doek + glassex/alklanet) en 'm statisch te ontladen helpt wel.

1 Like

Zo’n usb phono-amp kan ook nog inderdaad, interessant.

Hoi! Leuk dat je je vinylplaten wilt archivieren :3

Er is met je huidige setup in principe theoretisch niets mis, alleen (zoals je vermeldt) klinkt het niet goed. Volume issues zijn een grote hint dat er hier iets niet helemaal pluis is, en zonder meer informatie te hebben zou ik eerst kijken naar je versterker als boosdoener.

Maar! We zouden je veel beter kunnen helpen als je de modellen van de apparatuur vermeldt. Dan zien we namelijk wat voor signaal (amplitude en impedantie) ze produceren en verwachten en dus waarschijnlijk waar het misgaat. Bonuspunten als je een opname kan posten!

Maar wacht heel even, als je toch geld gaaat uitgeven om dit te fixen en geen zin hebt om alles onder de loep te nemen, zou je wat debugtijd kunnen besparen door alvast een combinatie usb interface + phono versterker aan te schaffen, zoals CH23 ook aanbeveelt. Dit haalt één mogelijke bron van kwaad (impedancie mismatch, signaalsterkte mismatch, ground loop, …) gewoon weg. Dan zou je kunnen concentreren op het voorbereiden van de plaat, platenspeler, opnamesoftware (Audacity is prima), en een goed bestandsformat kiezen (denk aan 24-bit PCM @ 44.1kHz, in FLAC of MP3 V0 of MP3 320).

(Mocht je wel zin hebben om alles uit te zoeken, doe dat vooral! Dit is een goed project om te gebruiken om meer over signaalpipelines / digitale audioformaten te leren.)

Ik zou oppassen met het teveel in software bewerken van je opnames. Ruis kan je beter analoog voorkomen (met een schone signaalpipeline waar alle ingangen en uitgangen matchen) dan digitaal weghalen, vooral als je probeert een mooie archief van je platen te maken.

1 Like

Good old voorkomen is beter dan genezen, altijd goed advies!

Als je in videovorm wilt leren, kijk eens naar Xiph.org: Video

Van de week even kijken naar de mogelijkheden