Weggeefkasten: nieuwe instructies

De weggeefkasten (“free stuff”) zijn geliefd, maar geven ook een ontzettende berg werk om dingen af te voeren die niemand meeneemt. Daarom hangt er altijd al een bordje bij met dingen die we niet willen, maar vandaag bleek ook weer dat niet iedereen dat bordje op ooghoogte al eens had gezien :slight_smile:

Daarom nu een groter bordje (A3) en meteen ook een nieuw systeem, met vooral meer duidelijkheid. In plaats van “geen troep dumpen” gebruiken we nu bijvoorbeeld de term “niet toegestaan”. De rode lijst is nu daadwerkelijk rood, en bijgewerkt op basis van waar we tegenwoordig moeilijk van af komen. Er zijn dingen bijgekomen en ook dingen van de lijst verdwenen. Om duidelijk te maken waar de kasten voor zijn bedoeld, is er nu ook een groene lijst.

Ook nieuw is de GELE lijst. Dat gaat om dingen die op zich wel mogen, maar alleen als je commit om het ZELF weer mee te nemen als niemand het blijkt te willen hebben. Dat zijn de dingen die best een kans maken dat iemand ze wil hebben, maar een te grote belasting zouden zijn voor degenen die de kasten uitruimen.

We gaan dit een aantal maanden proberen en dan evalueren.

De datumstickers blijven ook, die werken goed.

7 Likes

Ik zocht eerder vandaag naar een algemeen topic op het forum waar dingen uit de freestuff op vermeld worden.
Is er al zoiets, of zijn het doorgaans losse posts? Zou een ‘verzamelpost’ in dat geval misschien een handige aanvulling zijn?

1 Like

De freestuff is zo’n dynamisch iets, dat een forum-post hierover altijd achterloopt.

Dit veroorzaakt wellicht teleurgestelde nerds omdat het ding wat ze wilden al weg is, dat lijkt me onwenselijk.

We gaan ook niets georganiseerd reserveren, wat bijdraagt aan het risico op teleurstelling.

1 Like

In het verleden, toen we nog een klassieke mailinglist zonder forum hadden, hebben we zoiets opzettelijk niet gedaan. Het is extra werk en extra communicatie, en kan de drempel vergroten om dingen te doneren of te pakken.

Ik wilde ook nog wat zeggen over de race condition die kan ontstaan, maar terwijl ik dit bericht typ zie ik hierboven de post van @wheeze_nl verschijnen die dat al goed heeft uitgelegd :slight_smile:

3 Likes