De Rabobank blokkeert gebruik met GrapheneOS sinds een update van de app. Ze doen dat vanwege de “veiligheid”. Maf. Het was al eerder aangekondigd, maar vooralsnog bleef het werken. Maar sinds vandaag kom ik alleen nog via de website op m’n bankrekening (ook met die “onveilige” telefoon, lol) en dat vind ik te omslachtig.
Het is dus tijd om over te stappen. Gedoe.
Welke bank is op technisch en ethisch vlak wel acceptabel? Uitgaande van Banken | www.eerlijkegeldwijzer.nl lijken alleen Triodos en ASN acceptabel. Da’s best weinig keuze.
Ik heb al rekeningen bij Knab, maar die vind ik onhandig omdat die app eens in de zoveel tijd datarot heeft, en je dan door 'n rare ID-verificatieprocedure moet, die in het algemeen eerst 10 keer mislukt. En eigenlijk wil ik liefst 2 verschillende (Nederlandse) banken.
Bunq valt uiteraard bij voorbaat af.
Wat zijn jullie ervaringen met custom roms en Nederlandse banken?
Na nog een update via Aurora kom ik er nu weer in. Maar dit lijkt niet toekomstbestendig, dus ik ben nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen met andere banken.
Triodos werkte sinds ~1 jaar geleden niet meer op LineageOS, dat was voor mij de laatste prikkel om over te stappen naar ASN. Die app werkt tot nu toe goed op Graphene
Triodos en ASN zijn de meest duurzame banken, maar ze doen beide aan https://appdwang.nl/ Digitale duurzaamheid doen ze niets aan. ASN inverteert met hun beleggingsfondsen niet in Microsoft vanwege wapenhandel, maar hun gehele bedrijfsvoering zit bij Azure en Office 365 in de cloud.
Bij Triodos is de app zelfs verplicht om nog klant te kunnen worden.
Triodos en ING zijn de enige twee NL-banken die een app zonder advertentie trackers hebben. Zelfs de “duurzame” ASN deelt je gedrag met Google en Adobe: Report for nl.devolksbank.asn.bankieren 1.32.2 - εxodus zodat ze meer advertenties aan je kunnen laten zien voor troep die je niet nodig hebt.
Voor mijn bankzaken wil ik niet afhankelijk zijn van een app die er morgen mee op kan houden, bijvoorbeeld omdat de bank besluit de app afhankelijk te maken van Google Play monopoly integrity (zie ook https://keepandroidopen.org/) dus ik gebruik geen app meer, alleen de identifier.
Ik heb bij Triodos en ASN een rekening, bij beide was het gedoe om nog een nieuwe identifier te kunnen krijgen. ASN nog erger dan Triodos.
Via de website wordt helaas niet alle functionaliteit geboden, dus via de website geen betaalverzoeken of permanent aanpassen van transactie limieten. Ze willen iedereen naar de app dwingen