Ik heb op dit moment een Sennheiser PXC 550 noise cancelling overear headset.
Ansich een fijn ding, maar hij begint wat kuren te krijgen.
En ik merk dat als die verbonden is met bluetooth met een apparaat, dat het nog wel eens de communicatie met andere bluetooth apparaten verstoord.
Om een lang verhaal nog langer te maken, welke headset hebben jullie en/of welke raden jullie aan.
Eisen:
Noise cancelling
Bluetooth verbinding
Bedrade verbinding mogelijk met 3,5 mm jack.
Niet te duur
Stevig/degelijk, gaat dagelijks mee de laptop rugzak in, dus moet tegen een stootje kunnen.
Hier nog altijd de Bose QC-35, Ik heb ook nog een cheapo edifier voor ‘on-the-road’, die heeft mindere noise-cancelling, maar was ook maar ~50,- ofzo, dus als die kwijt raakt is minder boeiend.
XM4 ben ik ook erg tevreden mee, tijd geleden zelfs voor nog veel minder via Tweakers V&A gescoord
Wordt na zoveel intensief gebruik wel tijd om de pads te vervangen
Ik ben nog steeds blij met mijn Bose QC35 die ik sinds 2017 heb, al mist ie duidelijk wat moderne features zoals USB-C. Als ie stuk gaat, koop ik er denk ik wel weer dezelfde; ze staan eigenlijk altijd wel op Marktplaats.
Nieuwere, ook die van Bose, komen vaak niet door de wago-test: het geluid van een dichtklikkende wago 221 wordt versterkt of geeft een rare klik/glitch. Afhankelijk van wat voor geluiden je in je omgeving hebt, kan dat een show-stopper zijn, of wellicht geen enkel probleem.
Het kan de moeite waard zijn om ook even na te denken over welk soort geluidsoverlast je wilt wegfilteren. De ene is goed in hoge tonen, de andere in lage tonen. Van veel modellen kun je frequentiegrafieken vinden op soundguys.com (maar die site is een hel om te doorzoeken). Zo zie je bijvoorbeeld dat de ANC bij heel lage tonen (denk aan dieselmotoren en zo) echt veel beter is bij deze Bose dan bij deze Sony.
Vergeet ook niet om te passen. Het is uiteindelijk een soort van kledingstuk, en one size does not fit all. Zo kan ik bijvoorbeeld niks met een Sony omdat ze net te klein zijn voor mijn oorschelpen. Iemand anders op de space had weinig aan een Bose omdat de hoofdband niet kleiner afgesteld kon worden.
FWIW, als je een groot hoofd hebt zoals ik (zeg maar helmmaat XL/59-62cm) dan klemt een Sony XM4 te hard op je hoofd en doet die ook na maanden gebruik nog te veel zeer om langdurig op je hoofd te houden. Jammer, want hij doet het verder veeel beter dan de QC45 die ik hiervoor had.
De QC35/45 zaten altijd heerlijk op mijn hoofd, maar de 35 had geen USB-C en de 45 heeft in vergelijking heel slechte noise cancelling. Ga na wat je zelf belangrijk vindt
Ik heb de QC35 en QC45 van Bose, en ik baal dat ik de 45 heb gekocht (de 35 was een tijdje kwijt in een periode waar ik absoluut niet zonder kon). De 45 is ronduit slechter in alles.
Wat dat betekent verschilt per persoon. Wat voor bedrag zat je aan te denken?
Ik heb zelf de Fresh 'n Rebel Clam2 ANC. Kost normaal €100 maar ik vond em voor €60 in de aanbieding. Het is voor zover ik kon vinden de goedkoopste over-ear koptelefoon met ANC en bluetooth-multipoint (de hoofdreden dat ik em wilde).
Is die net zo goed als de duurdere opties die hier genoemd worden? Nee. Maar het verschil is imho niet groot genoeg om de prijs van de €250-categorie opties te rechtvaardigen. Maar dit is enorm subjectief natuurlijk.
Mediamarkt heeft er een heleboel in de showroom die je kan proberen. Je kan rustig een tijd daar staan en al die dingen met je telefoon pairen, je zou niet de eerste zijn.
(ik vraag me af hoeveel pairingdata er in zo’n ding past en of die dingen wekelijks gefactoryreset worden oid)