Als afscheidscadeau voor scouting vraag ik me af of deze zaag een beetje te graveren is met de dry-moly techniek. Is SK-4 staal volgens de beschrijving Silky Pocketboy 170-10 medium, zwart | Voordelig kopen bij knivesandtools.be
(en heb zelf ook zo’n zaag dus kan het daarmee eerst proberen, maar ook daar beter als het er een beetje goed uitziet :P)
Het is moeilijk om in te schatten of dry moly wel of niet gaat werken op een bepaald soort staal. In principe staat het bekend om de werking op RVS, maar het schijnt ook wel eens met andere staalsoorten te werken.
Hoe dan ook kun je per werkstuk niet echt vooraf inschatten welke instellingen je nodig hebt, en zul je sowieso bereid moeten zijn om een ding te verpesten om de juiste settings te vinden.
De dry-moly-techniek is een hack waarvan niet precies bekend is waarom ie werkt. Dat maakt het erg lastig om erover te redeneren. Er zijn wel theorieën, maar die lopen wild uiteen.
Ik heb het bij mijn Leatherman 3 pogingen nodig gehad om de juiste settings te vinden. Om het er weer af te krijgen heb ik het oppervlak licht geschuurd, en na de definitieve poging alle andere oppervlakken ook geschuurd om het uiterlijk weer consistent te krijgen.
Maar het eindresultaat is wel erg de moeite waard. Ik heb gedocumenteerd: 80% power en 20 mm/s.