Klarinet, een open source alternatief voor Alklanet

P103 :slight_smile:

1 Like

Weet ik niet. Is het beter? Ik ben uitgegaan van de vertaling die op Alklanet-flessen wordt gebruikt.

Oei.

Ik heb me wel verbaasd over de karakteristieken van zuivere butoxyethanol. Op zich niet zo raar dat een 7.5% oplossing dan zo mild kan zijn, maar het is een stuk ‘aggresiever’ dan 99% isopropanol op de huid bijvoorbeeld, wanneer het onverdund is.

Heb het even opgezocht, en zoals gebruikelijk bij deze dingen spreekt elke fabrikant zich tegen. Als je beroepsmatig met deze stof onverdund zou werken dan zou ik iets anders kiezen dan simpele wegwerpnitrielhandschoenen, want het gaat er wel doorheen, maar onderzoeken die ik tegenkwam had het over hele lage permeation rates. Voor incidenteel aanmaken van klarinet, of zelfs onverdund gebruiken, ik denk dat onze huisnitrielhandschoenen prima zijn. We zouden het eens kunnen testen.

1 Like

Na mijn eerste keer werken met pure 2-be, waarbij ik een beetje op m’n handen heb gemorst en heb ervaren dat het een beetje tintelt, heb ik besloten in het vervolg handschoenen te dragen als ik met het onverdunde spul werk. Daarvoor had ik opgezocht welke handschoenen je moet hebben, en op meerdere plekken kwam ik tegen dat nitril goed zou zijn. Met nitrilhandschoenen aan heb ik niks gemerkt.

Misschien ook handig om hier te melden, na discussie gisteren op IRC:

het werkt als geen ander voor verwijderen van aangekoekte ingebrande roet/fijnstof/vervuiling op schilderwerk. Ik heb veel geprobeerd, maar dit is wat je wil. Dus, vieze kozijnen, dakplaten, etc? Klarinet. Tast de verf niet aan, voor zover ik kan zien (afhankelijk van de verf uiteraard, geen garanties). Het heeft mij een schilderbeurt bespaard.

Zie hier tien seconden werk. Het allerlaatste restant van de zwarte strepen waren ook weg te krijgen, maar met iets meer poetswerk (10m). Toch, niks anders tot nu toe werkte, wat ook de verf zou aantasten (hoogglans wit). Voor de duidelijkheid, de zwarte strepen rechts op de dwarsbalk is hoe het was zonder enige schoonmaak, anders dan pogingen zeepsop, verschillende andere dingen, en wachten op een magische inerventie door het een/of/annder.

3 Likes

Dat mengen met de weegschaal is makkelijk, maar wel gedoe om vaker te doen. En zo’n jerrycan van 5 liter gaat nog geen 2 maanden mee, dus het moet steeds opnieuw.

Dus ik wilde wat meer tegelijkertijd aanmaken, en dan lekker makkelijk gewoon een literfles 2-butoxyethanol in z’n geheel gebruiken. Om 7,5% v/v te krijgen vanuit 1 liter, moet er 12,33333333333333 liter water bij. Ik wilde ook een kraantje om makkelijker flessen te kunnen vullen.

Na wat zoeken vonden we een mooie jerrycan met kraantje. Die heb ik voorzien van maatstrepen. De grotere afstand tussen het 11e en 12e streepje is opzettelijk: de strepen bij 12⅓ en 13⅓ liter zijn om het mengen makkelijk te maken, en de strepen bij de hele liters van 1 t/m 11 zijn om te zien hoeveel flessen je nog kunt vullen met het restant. De belangrijkste maten heb ik voorzien van extra stickertjes als backup voor het geval de sticker in het midden los komt, want het was best veel werk om 'm liter voor liter te vullen en af te tekenen.

Het kraantje lijkt vooralsnog goed te werken. Het lekt (nog? :smile:) niet en het werkt echt fijn bij het vullen van een fles, al moest ik in de praktijk ontdekken dat je de grote dop los moet draaien voor de beluchting.

1 Like