Lasercutter-gebruik betalen met RevBank

lasercutter is nu een commando, in plaats van een account.

Waar je vroeger give gebruikte:

give lasercutter 7.50

Moet je voortaan het nieuwe commando gebruiken:

lasercutter 0:45

Daarna rond je de transactie af met je eigen accountnaam.

Details

Je mag op dit punt stoppen met lezen :slight_smile:

Waarom?

Het moest een product worden vanwege deze wijziging, maar een product dat een kwartier lasercutten vertegenwoordigt was niet gebruiksvriendelijk/intuïtief genoeg. Het product ID had bijvoorbeeld kwartier, lasercutter-15min, laser15, of gewoon lasercutter kunnen zijn, maar uiteindelijk zijn we voor een heel andere oplossing gegaan.

Tijd invoeren

Zoals met elk RevBank-commando kun je na het commando ook op Enter drukken, en dan krijg je een vervolgvraag:

> lasercutter
How long did you use the machine? (h:mm): :30
Pending:
      + 5.00 Lasercutter usage (0:30)
Enter username to add 5.00 to your account; type 'abort' to abort.
  • 30 minuten voer je in als 0:30, :30, 0.30, of .30
  • 2 uur voer je in als 2:00, 2.00, of 2

De tijd wordt omhoog afgerond op hele kwartieren.

5 Likes

Lekker bezig Juerd.

Beetje mierenneuken, maar maakt het geen sense om de eenheidsloze waarde in minuten te doen? Als ik het apparaat 37 minuten zou gebruiken, dan denk ik 37 minuten, dat zal lasercutter 37 zijn, in tegenstelling tot de verwachte lasercutter 0:37.

1 Like

Als je geen : gebruikt, wordt je integer getal als aantal uren opgevat, vanwege consistentie met bedragen: als je ergens 42 als bedrag invult, wordt dat opgevat als 42.00 oftewel 4200 cent.

Om 42 cent te krijgen, gebruik je 0.42, om 42 minuten te krijgen, gebruik je 0:42. In beide gevallen kun je de 0 weglaten, maar maar weinig mensen doen dat.

1 Like

Ik begrijp het wel vanuit het oogpunt van consistentie, maar dat is imo niet het ultieme argument. Het belangrijkste is in gevallen als deze imo het gebruiksgemak: hoe wordt deze input het meest gebruikt? Hoeveel procent van de lasercutter-transacties is voor meer dan een uur gebruik? Als dit onder de 30% zit zou ik juist minuten de primaire eenheid maken en het uur optioneel.

Toen RevBank voor het eerst gemaakt was, moest je nog zelf een bedrag intypen in plaats van barcode scannen. Bijna alle blikjes kostten 70 cent en er was niemand die 70 intypte. Het kortste waar je mee weg kwam, was .7, maar praktisch iedereen typte 0.70.

De invoer is in principe h:mm, dus 0:15 voor een kwartiertje. Dat het korter mag, bijv. :15, is vanwege consistentie met eurobedragen waarbij je ook de 0 mag weglaten. De enige reden dat ik dat heb gedaan, is dat 0.15 ook wordt ondersteund voor 15 minuten. Het heeft niks met de 300 milliseconden tijdbesparing te maken.

Vooralsnog heeft 1x iemand 20 ingetypt in plaats van 0:20. De rest typt bij de eerste poging expliciet de 0: erbij.

Ik ga het niet veranderen. Consistentie in UX is voor mij veel belangrijker dan 1 tekentje (:) wegoptimaliseren voor het meestvoorkomende gebruik. Alleen als het om een boel verschil ging en het dagelijks veel gebruikt werd, zou de balans de andere kant op kunnen wippen.

Hoeveel procent van de lasercutter-transacties is voor meer dan een uur gebruik?

41,5% voor 2024 tot het moment dat we van give overstapten op het commando lasercutter.

We besteden aan deze discussie overigens inmiddels al meer tijd dan we in 10 jaar aan revbank-interactie zouden kunnen besparen door standaard in minuten te werken.