Niertransplantatie

tl;dr Over iets meer dan iets meer dan 2 weken ga ik een nier doneren.

(updates in English on Mastodon)

Een boel mensen weten al dat @joepie91 aan het voorbereiden is om een niertransplantatie te ontvangen. De nier in kwestie is van mij. Althans, nu nog wel.

Zie joepie91’s post op mastodon voor diens perspectief.

Veel mensen hebben me IRL gezegd dat ik een enorm moeilijke beslissing gemaakt heb. Maar eigenlijk was het vooral een “waarom niet”-situatie. Ik ben gezond, fit, relatief jong, en ik zit in de luxepositie dat de procedure best weinig impact heeft op mijn dagelijks leven.

Dus dat is basically mijn plan voor de komende maand.

De operatie is op vrijdag 15 november. Waarschijnlijk kan ik 2~3 dagen daarna alweer het ziekenhuis uit. Daarna ben ik een paar weken aan het herstellen, waarin ik vooral geen zware dingen mag tillen.

Behalve dat is de verwachting dat ik een volledig normaal leven ga leiden. De artsen hebben gezegd dat mijn andere nier het kan volhouden tot ik 115 jaar oud ben. Ik moet wel voldoende water en niet teveel zout binnenkrijgen, maar daar lette ik al op dus dat komt wel goed.

Zodra dingen gaan gebeuren ga ik hier updates plaatsen in het Nederlands, en op Mastodon in het Engels. Maar voel je vrij om in de tussentijd vragen te stellen :slight_smile:

10 Likes

Heb het al eerder gezegd, maar ik wil het nog maar eens herhalen: ik vind het mooi en bijzonder dat je dit doet, en voor @joepie91 vind ik het fijn dat die deze kans krijgt onder zulke gunstige omstandigheden.

Ik wil hier ook even een stuk uit @joepie91’s Mastodon-posts citeren, omdat er in onze community ook meerdere organisatoren van evenementen en bestuurders van hackerspaces zitten die dit moeten lezen:

If the transplantation succeeds, I will be able to live a mostly normal life, but I will be on immunosuppressive medicine for the rest of my life. Among other things, this means that you’re probably only going to see me at (hacker) events that take sufficient precautions against COVID and the like.

So if you want me and other immunocompromised folks around at those events, ask organizers to take those precautions! Ventilation/filtering and CO2 measurement is a good baseline.

2 Likes

Mooi en bijzonder initiatief, maar misschien ook een risicovol perspectief. Hoeveel transplantaties zijn er (in Nederland?) per jaar ? En ik hoop dat beide ziekenkosten-verzekeraars beiden goed ondersteunen mogen er complicaties of andere onvoorziene omstandigheden optreden, nu of in een later stadium.

Wow :heart_eyes:

Wat een mooi en moedige beslissing dat je een nier doneert.

1 Like

Goeie vraag. Er staan enorm veel cijfers op Cijfers over orgaantransplantatie in Nederland | NTS.

Er zijn in Nederland zo’n 1000 niertransplantaties per jaar, waarvan grofweg de helft van levende donoren. De kans dat ik kom te overlijden is officieel 1/3000. Maar mijn situatie is ongeveer best-case, en er is al jaren niemand in een vergelijkbare situatie overleden. De artsen hebben laten doorschemeren dat mijn kansen waarschijnlijk flink beter dan gemiddeld zijn, maar dat is natuurlijk heel moeilijk te kwantificeren.

Ja, vrijwel alles wordt vergoed door de verzekeraar van de ontvanger. Behalve mijn reiskosten, die gaan via mijn eigen verzekeraar (vermoedelijk omdat ik die zelf moet declareren en ze dat via deze weg makkelijker vinden).

1 Like

Ik was toen ik dit voor het eerst hoorde er al een beetje stil van. Het is echt heel bijzonder dat je dit doet, en ik heb er diepe bewondering voor.

2 Likes

Slecht nieuws, @joepie91’s bloedwaarden zijn niet zoals ze moeten zijn en we weten nog niet waarom. Dus de operatie is gecanceld.

En daar kwam ik achter 10 minuten voor mijn trein aan kwam. Zo gaan die dingen soms.

Dus ik ben hier nu niet als patiënt maar als bezoeker. En mijn ouders zijn hier nu als tweedegraads bezoekers? Maar dat kan gewoon.

9 Likes

Update! Er is een nieuwe datum, en het is 14 januari!

Meer updates op 13 januari :slight_smile:

7 Likes

Zo, dit is de laatste keer dat mijn nieren samen in de trein naar huis zitten.

Morgen inpakdag, maandag de opname, dinsdag de operatie.

Zijn er nog dingen die ik niet moet vergeten mee te nemen?

4 Likes

Schone onderbroek!

Succes, rustig blijven liggen tot ze klaar zijn.

Ik zat te denken aan meer dan eentje.

Het schijnt dat ze me daarmee gaan helpen :slight_smile:

2 Likes

Drinkfles met een lange rietje/tuitje

Ziekenhuisthee is meestal vies. Neem wat lekkere thee mee (eventueel iets zonder caffeine, ivm restricties).

Succes beiden, kunnen we misschien een fruitmand sturen of mag dat niet?

3 Likes

Groetjes vanuit het ziekenhuis. Ik lig op een eigen eenpersoonskamer voorzien van de hoogste kwaliteit technologie voor het entertainment.

Ja, dat is Comic Sans. “Televisie” en “Radio” doen het, maar “Internet” en “Zorg” niet. De knoppen doen letterlijk niks. Oh well.

Ondertussen werkt het internet prima. Eduroam autoconnect nog steeds en het AP hangt recht boven me. Somehow krijg ik een eigen ipv4-adres maar staan wel alle poorten dicht, en er is geen ipv6 :\

2 Likes

haha wat episch, het lijkt wel Windows XP Media Center edition

2 Likes

niet te hard het ziekenhuissysteem hacken he :wink:

1 Like

Heel erg nice. Wat een gebaar. Zet hem op!

1 Like

Ondertussen een sneak preview van het uitzicht :slight_smile:

1 Like

Sorry, ik heb per ongeluk het tailgaten al getest, en het werkt ook hier alsvanouds.

Wist ik veel dat om 21:00 de toegang naar de afdeling op slot gaat en je dan alleen met personeelspasje of via de intercom binnen komt :stuck_out_tongue:

Maarja, het personeel stelt geen vragen en geeft geen fuck. As usual. Ook prima.

4 Likes