Ik heb mijn lichtnetfrequentiemeter beetje refactored, embedded webserver toont de huidige frequentie op een dial (elke seconde update) met behulp van javascript en zo. Soort van full-stack Arduino.
Ik vermoed dat de SWR bij wat meer vermogen slechter word? Maar met zo’n diamond antenne is het met zo’n vlak al snel redelijk goed.
Meer is beter denk ik?
Een van mijn servers had nog een Atom C2000 based SOC, in dit geval was 't een supermicro met een C2758, an sich best een leuk ding, maar hij ging dus niet meer uit reset, vanwege de C2000 cpu bug.
De fix was gelukkig relatief simpel, een 120Ω weerstandje op de juiste plek van de LPC bus.
Print aan het ontwerpen voor m’n SAA1099p clock mishandler.
De render is van povray. Ik heb daarvoor een vrml-export gedaan vanuit kicad en dat dan geconverteerd naar povray dus.
Handig voor het programmeren/testen van batches PCBs. Het heeft een losse (en dus lange) host<->hub kabel, zo kan ik een hele bende aan usb programmers/logic analysers en prototype PCBs in een project box laten tijdens het schrijven/testen van firmware, met een enkel kabeltje mn laptop in…
v0.1 lijkt goed te werken, maar ik heb nog wat verbeteringen toegevoegd sinds ik de PCBs heb besteld.
In mn klas een betere laptop-opslag/oplaadplek gemaakt. De beste oplossing die in de school aanwezig was kwam neer op “tieft op een stapel en prik maar in”. De kallax vakverdelers heb ik over en nu dus een leuke bestemming gegeven. De andere twee komen morgen mee.
Ik ben bezig een RISC-V cpu emulator te schrijven in gcc die niet afhankelijk is van de CPU architectuur waar de emulator op draait.
Doel is om een RV32I CPU met G en C extensies te maken en het op een 8-bit AVR te draaien. Een RV32I voor een bejaarde AT90S8535 CPU neemt 4620 bytes (van 8K) flash in beslag. Alle extensies die ik nu gemaakt heb (RV32IMACZicsr_Zifencei_Zba_Zbb_Zbc_Zbs) kost 14398 bytes flash in een minder bejaarde ATmega1284P.
Een half jaar geleden had ik een testje gedaan en van de 20MHz klok op de AVR bleef ongeveer 80kHz over in de ge-emuleerde 32 bit risc-v CPU. De emulator is nu complexer met meer instructies dus ik vermoed dat er nog minder van die 80kHz over blijft. Ik had ook een test gedaan met een 32-bit ATSAMD21@48MHz, daar draaide de emulator ook op. Wat mij bij staat is dat die verrassend genoeg niet heel veel sneller was dan de AVR ondanks hogere kloksnelheid en het feit dat die 32-bit is.
Wat nu? Volgende stappen zijn single en double precision floating point instructies toe te voegen.
Nog later… wellicht een toepassing verzinnen. Ik had het idee een soort zelda meets borderlands achtige gameboy game te maken op een 128x64 z/w lcd die dan draait op de eerdergenoemde bejaarde AT90S8535. Wellicht ga ik ontdekken dat de ge-emuleerde cpu daarvoor niet snel genoeg voor is.
Plaatje van de logging output van de emulator onder linux:
Vandaag begonnen aan een projectje om het CCCongress Fahrplan beschikbaar te maken via het Gopher protocol. Zijn nog verbeteringen nodig, als CCC dichterbij komt wil ik het gehost aanbieden
Ik werk aan een software-projectje waarmee verkeersdata van NDW (national dataportaal wegverkeer) wordt ontsloten in een toegankelijke vorm, o.a. Geojson en JSON-over-SSE. NDW levert elke minuut gegevens over gemiddelde snelheid en aantallen voertuigen van ca 18.000 meetpunten op snelwegen en N-wegen in Nederland. Het idee hierachter is dat dit gecorreleerd kan worden met bijvoorbeeld geluidsmetingen.
Een breakoutbordje voor de BME688. Zojuist een rondje van 5 stuks besteld bij JLCpcb incl assemblage. Kosten zijn ongeveer 15 euro per PCB. Dat is een stuk goedkoper dan de Adafruits en Pimoroni bordjes.