Wat heb jij gekocht (wat ik nog niet wist dat ik ook nodig heb)?

Nou… een klein Cypress FX2 logic analyzer printje voor gebruik in pulseview van sigrok. Dat ter vervanging van een zelf in elkaar geprutst Cypress FX2 breakout bordje die exact hetzelfde kan in pulseview.

1 Like

Een gereedschapstasje. In het verleden had ik een tas van het merk CK en toen ik een boel L-boxx-koffers kocht dacht ik dat het ook wel heel handig zou zijn om mijn handgereedschap in te doen, dus die CK-tas heb ik weggedaan. Uiteindelijk blijkt dat toch niet zo lekker te werken omdat ze plat zijn. Schroevendraaiers en tangen aan de binnenkant van het deksel van een L-boxx werkt op zich wel, maar het deksel valt makkelijk dicht en je kan er maar vanaf 1 kant bij. Doordat je zo’n koffer horizontaal gebruikt, maar verticaal verplaatst, kun je alleen wat organisatie in de rest van je gereedschappen krijgen als je voor alles een eigen plekje in schuim maakt, maar dan past er weer te weinig in 1 koffer.

Na een paar jaar met koffers verlangde ik toch terug naar die gereedschaptas die ik geditcht had. Maar die werkte op zich ook niet handig, vooral omdat de zijkanten helemaal open klapten en dan alle schroevendraaiers er uit vielen en omdat het ding 2 dichte zijkanten had en ik eigenlijk altijd verkeerd gokte. Daarom wil ik nu een tijd een open tas proberen, waar alles zichtbaar naast elkaar zit, en die je gebruikt in dezelfde oriëntatie als waarin je 'm optilt. Ik wilde iets met veel vakjes en lussen, maar ook wat open ruimte waar je grotere dingen in kunt doen.

De tas die ik heb gevonden die aan mijn functionele wensen voldoet en toch nog een beetje betaalbaar is, is eigenlijk meer een soort emmer. Ik heb 'm vandaag binnen gekregen en gevuld.


In deze tas zitten, in arbitraire volgorde:

  • Hultafors craftman’s knife
  • Vijltje
  • Stanley breekmes (klein)
  • Ikea schaar
  • Velleman multimeter
  • Handschoenen, stofmasker, oordoppen
  • Knipex sleuteltangetje (2x)
  • Balpen, potlood, permanent marker
  • Kastsleutel
  • PVC-tape
  • Ducttape
  • HSS-boren 2, 3, 6, 8
  • Parkside bitset
  • Parkside adereindhulsset
  • Tiewraps en tiewrapgun
  • Wiha geïsoleerde momentschroevendraaierset
  • Parkside Laserwaterpas
  • Geïsoleerde schroevendraaiers PH2, PH1, SL 6.5, 5, 4, 3
  • Quasi-geisoleerde bitschroevendraaier met daarin bitjes SL 4,5, 6,5, PH1, PH2, PH3, PZ1, PZ2, T20
  • Wiha PicoFinish schroevendraaiers SL 1,5, SL 2, PH1, PH0, PH00
  • Stanley Fatmax koevoetje
  • Bosch 12V accuboormachine
  • Fluke duspol
  • Fluke VoltAlert
  • Powerfix mini-bitset met bithouder
  • Weidmüller striptang
  • Knipex geïsoleerde kniptang
  • Knipex geïsoleerde telefoontang
  • Klein kniptangetje
  • Duimstok
  • Werckmann stelkussen (2x)

Dat weegt samen ongeveer 10 kg en is daarmee wel zo’n beetje het maximum van wat ik zou willen tillen. Tot mijn verbazing is er nog best wat ruimte over!

3 Likes

Nadat ik er een tijd lang eentje had geleend van een vriend van mijn ouders, heb ik er zelf ook een gekocht: een opklapbaar steekwagentje van het merk/type “Braucke RuXXac-cart Buisness XL”. Neemt weinig plek in thuis en is ook makkelijk mee te nemen (met een beetje moeite past het in mijn kampeerrugzak en kan ik er mee fietsen). Heb er tweedehands €60 voor betaald.

1 Like

Een neusdouche voor het spoelen van uw neus. Ooit op aanraden van een deelnemer gekocht en ik zou niet meer zonder kunnen in het geval van verkoudheid of griep.

5 Likes

Een leesbril. Ja, ik kan nog zonder, en toch, elk jaar wordt mijn mininum focal distance iets groter. Het is inderdaad een confronterende bevestiging dat ik ouder word, Maar probeer het eens zou ik zeggen. Voor solderen met name. Gratis beperkte oogbescherming erbij.

De action heeft ze voor een euro. Als je echt als hypernerd erbij wil zitten hebben ze zelfs met ingebouwde ledlampjes. En dat is nog nuttig ook.

1 Like

3 posts were split to a new topic: Leesbrillen bij soldeertafel

ik heb na dit aanraden er ook maar eentje gehaald, en met veel te veel zout gebruikt. wel beetje auw, maar kan nu voor het eerst in lange tijd gewoon goed door m’n neus ademen!

4 Likes

Ik heb trouwens niet een plastieken versie maar een keramieken variant genomen, vindt het geen lelijk ding, kan als ik hem niet meer wil gebruiken altijd nog als plantenpotje inzetten :wink:

Gisteren 2 printplaten aan elkaar gesoldeerd met 2.54mm pin headers. De uitsteek van de pin headers netjes afgeknipt. Echter tijdens het afknippen werden dat of projectielen die nu ergens in mijn kamer liggen of als ik ze tegen hield met mijn vinger ze daar bijna in verdwenen.

Blijkbaar bestaan er korte 2.54mm pin headers. Die maar gekocht.

afbeelding

1 Like

deze video microscoop

Nog niet gebruikt om mee te solderen maar lijkt het goed te doen over HDMI (zou ook usb moeten kunnen maar dat ging nog niet).
Arm is gewoon een ‘microphone stand’ in originele doos die je als combi-optie kan kiezen, en is voor die prijs prima stabiel

1 Like



Foto’s van mn beeldscherm want dat was even het makkelijkst hah

4 Likes

Ik heb na vele jaren zo’n heel goedkope netwerktester werd het tijd voor een update, maar geld en noodzaak voor een Fluke is er helaas niet.


(Dit is dus de oude)

Dus het is een tester van het merk Noyafa geworden.
Ik werd al een tijd doodgegooid met reclame voor het ding (ja, ik heb nog platforms waar ik die niet geblokkeerd heb, ik ben lui)

Zie hier, de Noyafa NF-8508, met wat nuttige features:

  • Cont: Test met behulp van de remote unit of alle aders correct zijn aangesloten
  • Scan: Zet een signaal op de lijn (analoog of digitaal) wat met de remote unit kan worden opgespoord om te zien welke kabel/outlet het aan de andere kant is.
  • Flash: Laat de netwerkpoort aan de andere kant van de kabel knipperen ter identificatie.
  • Length: Geeft een zeer grove indicatie van de lengte van de aangesloten kabel, zonder remote unit. Een test van mij gaf een afwijking van -10 meter op een kabel van 40, dus neem de waarde met een pot zout.
  • POE: Laat zien welke Power over Ethernet er op een kabel word aangeboden.
  • QC Test: Geeft aan of de stekker goed aan de kabel is gezet. Niet of die aan de goede aders zit natuurlijk, maar wel of er een ader aan elk van de 8 pins RJ45 zit.
  • OPM: Glasvezel signaalsterkte meter
  • VFL: Visual Fault Locator

Op de remote unit zit ook nog een:

  • NCV: een Non Contact Voltage detectie.
  • Ledje als zeer beperkt zaklampje

Ik heb hem nog maar net, maar hij lijkt te doen wat ik wil.

3 Likes

Jup, deze heb ik ook en naar de prijs ben ik er zeker tevreden over. Handige features maar geen magie. Ook natuurlijk geen enterprise features zoals rapportages die een Fluke wel heeft. Een super upgrade t.o.v. een ‘domme’ kabeltester.

1 Like

Hey, dat merk ken ik ergens van. Ik had jaren terug ook zo’n merkloze tester, maar die overleed spontaan. En na wat zoeken vond ik de Nofaya NF-488. Kost (en kan) iets minder dan het ding dat jij laat zien maar is nog steeds een enorme upgrade tov wat ik had.

Een feature die erin zit, niks met netwerk te maken heeft, maar die ik toch best vaak gebruik, is de barrel jack power meter.

5 Likes

Verleid door een Aliexpress Choice deal (ik heb echt een probleem) deze Baseus (auto)stofzuiger gekocht voor maar 35 euries,

Ergonomie is nonexistent, maar verder erg praktisch voor alle kleine dingen op/rondom bureau, waar ik anders maar af en toe de grote stofzuiger voor zou pakken. USB-C poort voor opladen doet zelfs netjes P/D (12V 1.5A)

2 Likes

Bambu Labs A1 Mini. Mijn Prusa Mini+ was al geweldig, en deze doet er qua gebruiksgemak nog een schepje bovenop! De automatische nozzle-reiniging, de cloudy cloud (die is optioneel!) en de liniaire rails maken het echt een fijne instap printer (of zoals bij mij een prima hoofdprinter want die twee keer per jaar dat het groter/beter moet print ik wel op de X1 van de space.

Momenteel is deze fors in de aanbieding: voor 200 ex verzenden heb je er eentje. Best wat revspacers zijn inmiddels aan de A1 mini (ik tel al minstens 6 eigenaren de afgelopen weken).

1 Like

Ik had al jaren een IODD 2541 … maar die had een touch-screen interface die altijd al de nodige kuren gaf, en nu helemaal niet meer lijkt te reageren op input. Dus nu maar de vervanging besteld met fysieke knoppen en moderne USB-C interface.

Dus nu een IODD-ST400 ( IODD ST400 USB 3.0 External Encrypted Hard Drive Enclosure, 119,00 € )

Voor als je niet weet wat 't doet… het is een drive-enclosure (voor 2.5" HDD/SSD’s), waarop je ISO of VFD/IMG files kan plaatsen, die dan ge-emuleerd worden als Optical drive, HDD of floppy over de USB-poort. Daar kan je o.a. servers/desktops van booten. Nooit meer opnieuw ISO’s naar USB-sticks kopieren dus, maar gewoon 1x, en daarna via het menu de juiste kiezen.

1 Like