Los topic per project?

We hebben het bij de bestuursvergadering gehad over het topic Waar ben jij nou helemaal mee bezig? — een van de leukste topics van het forum, en toch…

Deze vorm maakt een aantal dingen moeilijk of onmogelijk, en is daarom niet wat hoopten van het forum. We denken daarom dat het beter is om het topic te sluiten, zodat ieder project een eigen topic kan hebben.

Omdat het een topic is waar veel mensen gebruik van maken, willen we dat toch eerst even voorleggen. Als je een groot bezwaar hebt tegen het sluiten van dat topic, laat je argumenten weten! Ben je het met ons eens dat losse topics een goed idee zou zijn, dan volstaat een :heart:.

Lees wel eerst even onze overwegingen:

Laagdrempelig

Het aanmaken van een nieuw topic is op zich best makkelijk. Het enige verschil t.o.v. een reactie is dat je een titel moet invullen (en dat je liefst in de juiste categorie zit maar dat kan 'n moderator eventueel achteraf fixen). Die titel is nuttige metadata, die we in het langdurige topic niet hebben.

Doordat het oneindige topic bestaat, lijkt het alsof het de bedoeling is dat je die gebruikt in plaats van een topic te maken, en voelt de eventuele drempel om een nieuw topic aan te maken, nóg hoger.

Interactie

Een ander aspect van de lange draad met projecten, is dat mensen zich bezwaard voelen om te reageren. Zelf merk ik dat ook wel: ik wil niet zomaar reageren omdat dat “ruis” geeft tussen de projectposts, en als moderator heb ik de neiging om bij meer dan een paar reacties, het alsnog af te splitsen naar een nieuw topic.

Reageren op een ouder project is al helemaal niet handig in 'n topic waar jarenlang allerlei verschillende projecten voorbij zijn gekomen, en wordt heel onoverzichtelijk.

Er zijn ook mensen die het topic niet willen “watchen”, omdat ze dan te veel notificaties krijgen van projecten waarin ze niet geïnteresseerd zijn. Met losse topics zouden ze de interessante dingen wel makkelijk kunnen watchen om op de hoogte te blijven van toekomstige updates.

Wiki

Toen we ontdekten dat mensen liever in forum-formaat projectupdates posten dan op de wiki, kwam ook het idee om de recente projecten op de voorpagina te vervangen door, of aan te vullen met, de projecttopics van het forum. Ook dat concept valt in het water, nu mensen hun projectupdates voornamelijk in het langdurige topic posten.

Conclusie

We willen dat mensen een lage drempel ervaren bij het maken van een nieuw projecttopic, vanwege de voordelen die dat heeft. Daarvoor moeten we wel Waar ben jij nou helemaal mee bezig? sluiten, omdat dat nog net een klein stukje laagdrempeliger is en mensen nu eenmaal ook de weg van de minste weerstand geneigd zijn te bewandelen.

Tenzij iemand ons overtuigt dat we echt verkeerd zitten, zullen we binnenkort dat topic sluiten. Blijf vooral je projecten delen op het forum, maar dan in losse topics!

7 Likes

Enige set aan bezwaren wat ik er tegen hebt is als volgt:

1. Men altijd nog een eigen topic kunnen aanmaken en/of aangeleverd kunnen krijgen door de moderator indien er veel reacties en informatie is, dat is wat tot nu toe zo nu en dan gebeurd met andere topics die een splitsing nodig hebben.

Het gebeurd dus soms dus al maar dan “achteraf” en dus geforceerd. Als men voor ieder ideeetje of projectje een topic maakt en daat volgens maar een paar berichten op komt. creeer je dan niet een “blinde” vlek? een hoekje waar men niet (meer) naar kijkt? nu kunnen mensen de hele rits aan nieuwe berichten doorlezen voor ze bij de staart komen.

Het is eigenlijk nu doomscrollen voor lezers.

1. Er zijn al minder sporadische momenten voor kleine (project) updates buiten het IRC en het forum om, want heel eerlijk gezegt zijn de Meta-meetings op Dinsdag zo goed als verdwenen, wat eigenlijk de in real life tegenhanger is van wat het bestuur nu wilt sluiten.

Tuurlijk het slap gelul af en toe kan hindelijk zijn als je hele documentatie in 4 posts staat en er over een jaar +1000 berichten er achter aan staan, maar de basis was in mijn ogen een soort van “hey vertel wat je bezig houdt” / online meta meeting.

Ik vraag mij af of beide “topics” niet gewoon hand in hand naast elkaar kunnen bestaan; Project-topic voor je uitgebreide documentatie en een soort van " Wat houdt je bezig?" voor het lichtte leesvoer.

1. We hebben een wiki;

We hebben een wiki, wellicht open en bloot voor heel de wereld maar toch.

Als we de wiki gaan vervangen voor forum.revspace (openbare)topics, dan ben ik wel bang dat de wiki langzamerhand haar functie kwijt is als informatieve klankboord.

Voordeel vind ik dan wel dat het forum veel moderner en makkelijker oogt, ook voor als iemand foto’s wilt uploaden.

Naar mijn mening is het forum daar fijner voor dan de wiki.

Einde bezwaarvorming

Entering positivo:

Er zijn imho wel kansen met als er meer project topics komen, dat er bijvoorbeeld een #onderwerp topic van de dag / week komt en wellicht daardoor een manier is om oude topics in een aparte selectie zichtbaar te maken op de website en/of forum zelf.

Zodat “oude” topics minder vergeten worden, door meer zichtbaarheid weer meer reacties krijgen en wellicht met nieuwe ogen meer kan bereiken.

Voorbeeld:

1. Mededelingen,

2. Nieuwe (5) topics,

3. Oudste (5) topics,

4. alles na eerste 5 en voor de laatste 5.

PS: komt er een offtopic-huisdieren topic?

Gr

Nemo

tldr ja goed idee

Een aparte categorie voor projecten lijkt me logisch. Als mensen wat van hun projecten laten zien in aparte topics zal het waarschijnlijk goed lopen.

Aanvankelijk wilde ik voorstellen om het al lopende topic parallel te laten lopen met @Juerd 's voorstel, met als suggestie dat dit is wat mensen al gewend zijn - en dat mocht een project qua discussie tractie krijgen dat die opgesplitst kan worden in een nieuwe topic. Na het idee wat verder te laten bezinken denk ik echter dat enkel losse topics een beter idee is. Zo blijft het overzichtelijker en oogt mijns inziens de drempel ook lager, hetgeen Juerd aanhaalt als belangrijkste factor.

Ik zie mezelf in de toekomst best meer bemoeien met interessante projecttopics. Minder interessante projecten zijn makkelijk van te unsubscriben. Deelnemers die helemaal niets met projecten hebben kunnen hetzelfde mechanisme gericht gebruiken voor de hele categorie.

De wiki lijkt mij eerder een goede plek voor ‘formelere’ documentatie van een project. Veel project-wikipagina’s die ik tegenkom zijn wat mij betreft eerder aantekeningen dan een volwaardige pagina. Ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken over de wiki, deze vervult zijn kerntaken goed. Door het voorstel van Juerd komt het wiki zeker niet in het geding in wat voor manier dan ook.

Lijkt me ook wel een goed idee.

En wat DiscusBami ook zegt over formelere plek van projecten op dah wiki, kan ik me ook wel in vinden. Ik zie wel een verschil in wat mensen plaatsen in “waar ben je nou bezig” versus een projectpagina op die wiki, die laatste bevatten vaak veel meer informatie, dan een foto die laat zien waar je mee bezig bent in het topic van het Forum.

Hm, ik vind dit wel tricky. Ik zou voor deze post bijvoorbeeld nooit een aparte thread starten. Het is een hele fijne en laagdrempelige manier om even snel wat te delen.

Tegelijkertijd valt er ook veel te zeggen voor het punt dat de thread in zijn huidige vorm de drempel juist verhoogt om echt gesprekken te starten over die dingen die gepost worden. Biedt Discourse geen functie om replies weg te collapsen onder een post in de huidige thread?

Je had wat mij betreft prima een topic mogen openen hoor :slight_smile: Voel je niet bezwaard om een kleine hack te delen :slight_smile:

1 Like