Ik heb een provider gelockte Draytek glasvezelmodem weten te overtuigen mij een volledige vrijgegeven webinterface te geven.
Nu op Ali een SFP bidi transceiver besteld met een LC/UPC kabel met het doel een ISP kant op te zetten.
Ik heb een provider gelockte Draytek glasvezelmodem weten te overtuigen mij een volledige vrijgegeven webinterface te geven.
Nu op Ali een SFP bidi transceiver besteld met een LC/UPC kabel met het doel een ISP kant op te zetten.
Lol! Hoe dan?
Na veel te lang proberen (± 4 uur) was de oplossing uiteindelijk simpel. Wis al het NAND flash na het adres van de bootloader met de u-boot serial console. Flash dan de firmware erop met TFTP recovery.
Grof de planning, alleen ik weet niet waar / hoe ik de aan/uit knop aan hang
en het is een usb-c naar 12v bordje geworden ![]()
RevBank is geschreven in Perl en Perl-code wordt in het algemeen gedocumenteerd in een opmaaktaal genaamd POD, wat staat voor Plain Old Documentation.
De POD-rendering van GitHub was al niet zo lekker, maar Codeberg doet het helemaal niet. Daardoor ziet de documentatie er zo uit. Best leesbaar, maar niet heel comfortabel.
Daarom heb ik maar even de moeite genomen om een documentatie-site met mkdocs te maken, vooral bekend van de website “readthedocs”. Dat doe ik enigszins omslachtig, met markdown als tussenstap omdat mkdocs alleen met markdown werkt. Het is geautomatiseerd en dus vanaf nu hopelijk makkelijk te onderhouden. Ik moet er nog even een git hook van maken.
Al deze documentatie was er al, maar met zo’n site ziet het er toch ineens best professioneel uit. Daarom heb ik het ook maar een professioneel klinkende titel gegeven:
Ik doe met een aantal collega’s een project waarbij we een bootje autonoom willen laten varen en dan ondertussen allerlei dingen laten meten. Ik heb een soort fishfinder/sonar-boei besteld waarmee je waterdiepte kan meten (en vissen detecteren, maar dat boeit ons niet). Het idee is dat je daarmee een gedetailleerde waterdiepte-kaart kan maken. Het ding heeft een bluetooth interface. Heb het protocol al kunnen reverse engineeren vanuit de android app. Ben erg benieuwd
En toen zat het in elkaar, hier toont het de groene leds aan. Blauw kan ook, want wellicht vinden andere blauw wel leuk. Of roze… IK oordeel niet.
Erg gaaf geworden, is het makkelijk te solderen?
Ja, ik vind het makkelijk te solderen. Echter pas ik mijn ervaring toe. Met de n-teller soldeeravond heb ik ontdekt dat kunde ver uiteen loopt. Wellicht niet voor iedereen even makkelijk.
Hoe moeilijk zou het voor een leek als ik zijn om daar een simpele scoringsboard van te maken?
Dus als XX-XX met 2 koppen (+1 en -1) per XX.
Zat dit te bedenken als een kadootje voor een lokale voetbal team als bedankje.
Persoonlijk hanteer ik vaak:
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Wat kost het?
Firmware werkt nu ook.
Als je goed kijkt kan je zien waar ongeveer mijn oude batch neopixels overgaat in nieuwe batch neopixels. Er zit iets kleurverschil in.
Volgende stap is 3 extra digits 3d-printen.
Ik heb eindelijk weer eens wat gedachten in tekst gezet, hier is blogartikel: “The Vibe Coding Gambit“
Ik ben benieuwd naar jullie mening, ook naar die over mijn schrijfstijl. Voorheen waren mijn artikelen erg lang om zo non-ambigu mogelijk te zijn. Deze keer wilde ik het juist kort houden.
Im fairly convinced that LLMs are here to stay and included in our lives in one way or another. Some people compare it to the industrial revolution and i think it has some parallels to it, I do hope it takes less time and fewer people with unemployment.
Many of the current day “AI” tools and solutions vary from “handy” to absolute ridiculous. But I think it’s naive to write it off as a bubble; sure it’s hyped now, that’ll die down a bit but I think it’ll get a lot larger: better understanding of how to fit LLMs in our lives, how people like to use it and where it can reduce the boilerplate.
Correctness and factual actions and results are still things left to be desired, speed and cost reduction of both training and running models as well.
I think LLM’s could become better if more hackers actually took their time to understand, and try to break it.
I think it’s cool technology, in its infancy. Completely useless for me in my actual job, but so is soldering or building lamps or writing software for microcontrollers. I do all these things because I want to understand and learn from it and because I think it’s fun to learn new things.
You do whatever you want, obviously. But i think it’s silly to write it off because of a FOMO / Hype thing. You don’t have to use it as a development-aid tool, use it garden tips or w/e.
Ik heb de klapcijfers eindelijk aan de praat!

Tijd om een klokkie mee te bouwen ![]()
Voor dat ene watermeet-project wil ik met een eenvoudige meter continu meten hoeveel het water geleidt, dat geeft een idee van hoeveel meststoffen er onder andere in opgelost zitten. Ik heb een aliexpress-meter gekocht, die blijkt een TuYa protocol te praten (bekend van de cheape WiFi lampjes en schakelbare stekkers bij de Action).
Om EC te meten moet je ook de temperatuur weten, dat meet ie ook meteen.
Ik probeer nu dat TuYa protocol te reverse engineeren. Het zijn encrypted frames die over bluetooh-low-energy worden gecommuniceerd. Dus op de telefoon BLE-verkeer snoopen wat de app nu eigenlijk communiceert met de watermeetstick. Chatgpt blijkt enorm te helpen hierbij, o.a. om de frames te herkennen en te duiden naar bestaande bekende protocollen.