@molenaar had het eens over ‘een snuffelaar met poten’. Ik had niet door dat hij een hond bedoelde.
Ik heb nu dus poten voor een snuffelaar ontworpen. Zo thuis eens een testprint doen.
@molenaar had het eens over ‘een snuffelaar met poten’. Ik had niet door dat hij een hond bedoelde.
Ik heb nu dus poten voor een snuffelaar ontworpen. Zo thuis eens een testprint doen.
Vandaag een testprintje gedaan in 4 kleuren met een stukje fineer ingelegd. Daarna de fineer voorzien van wat olie (in dit geval de verkeerde olie: zonnenbloemolie gaat niet polymeriseren en wordt ranzig als ik het goed gesnapt heb). Maar het is een testje.
oeh, dat ziet er leuk uit! Heb je het fineer na de print passend in een uitsparing gelegd of heb je 't tijdens de print er in gelegd en er overheen geprint?
en nu een grotendeels nutteloze rant:
Zonnebloemolie heeft idd de neiging plakkerig te worden, als je kleine hoeveelheden aanbrengt en bij het aanbrengen goed afwrijft kun je dat enigszins tegengaan
en qua polymerisen / ranzig worden en zo (en neem dit allemaal met veeeeeel korreltjes zout, dit is wat ik vaag heb onthouden): volgens mij wordt elke plantaardige olie “ranzig” als je 't lang laat staan (versneld in contact met zuurstof en licht), dat gebeurt door middel van polymerisatie, hierbij ontstaat een soort “plastic”. De olieën verschillen in hoe snel dat gebeurt, en in de lengte en aard van ketens die ontstaan - zodoende dus ook in hoe plakkerig het geheel wordt als een dunne laag olie op/in hout ranzig wordt. Normaalgesproken gebruikt men het woord “ranzig” echter alleen voor de situaties waarin dit ongewenste effecten oplevert, en dus niet bij vetten die 'n mooie, gladde beschermlaag vormen of die een lekkere, gerijpte smaak verlenen aan oude kaas, Omgekeerd gebruikt men 't woord “polymerisatie” vooral als dit wel gewenste effecten oplevert.
in algemeen taalgebruik zou je dus idd zeggen dat zonnebloemolie ranzig wordt en niet polymeriseert, terwijl die termen (voor zover ik weet) in dit geval een en het zelfde proces beschrijven.
Ach ja ik weet er effe te weinig van maar ik ga een houtolie aanschaffen die wel werkt.
Uitsparing na het printen gevuld met fineer, dus er gewoon ingelegd. Vastgezet met secondelijm. Dat is niet ideaal: het komt door de fineer heen. Binnenkort meer dingen proberen.
Je kan denk ik ook de hele standoff printen en onderdeel maken van je voet. Of wil je 'm er vaak vanaf halen?
dat was het originele idee, maar vind ‘opklikbaar’ beter/makkelijker
Ik heb een tijd geleden op m’n bril gezeten. dat vond 'ie niet erg fijn, en ik heb dat vandaag ‘gefixed’
Eigenlijk eergisteren geprint, maar nu tot succes verklaard: ‘stapelnetjes’ om de niet-stapelbare (maar wel lekker goedkope) NOJIG-bakjes van IKEA tóch te kunnen stapelen:
Gebruikt vrij weinig plastic en print in zo’n drie kwartier per stuk; wat simpele veranderingen aan het ontwerp (zoals de ‘slots’ die maar met 1 layer geprint worden) hebben het plasticverbruik met bijna de helft verminderd, zonder (merkbaar) aan sterkte in te leveren
Het schaalt ook uitstekend naar een grotere stapel bakjes, zonder noemenswaardig stabiliteitsverlies (ik heb de hele stapel in 1x verplaatst en ondanks dat 'ie top-heavy is ging dat probleemloos):
Het is zo ontworpen dat de ‘haakjes’ aan het einde van de armen om de rand van het bakje heen haken, maar alleen als er gewicht op staat (en dan hangt het een beetje door). Staat er geen gewicht op, dan zitten de haken los en kun je het netje er zo vanaf halen om bij de (grote) inhoud te kunnen.
Binnenkort even wat varianten genereren voor de verschillende maten bakjes en de STLs online zetten, denk ik
Edit: 5.14 gram aan plastic per netje, volgens de weegschaal.